Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Marcin Przeworski

W marcu 2011, niewielki emirat Kataru, dość nieoczekiwanie i jako jedno z pierwszych państw, wziął udział w operacji wojskowej NATO United Protector, mającej na celu wyegzekwowanie postanowień rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ. Biorąc pod uwagę rozmiary całego lotnictwa wojskowego Kataru (Qatar Emiri Air Force - QEAF) kontyngent wystawiony przez to państwo do libijskiej operacji można przez przesady uznać za ogromny...

Pierwsze katarskie Mirage 2000-5 pojawiły się w greckiej bazie Souda 22  marca 2011, a już trzy dni później rozpoczęły regularne loty patrolowe  nad Libią / Zdjęcie: USAF

Zaledwie 20 marca 2011 Katar poparł rezolucję RB ONZ nr 1973, nakładającą na Libię strefę zakazu lotów (tzw. No-Fly Zone), a już 22 i 23 marca do Souda w Grecji przyleciały katarskie samoloty bojowe w liczbie sześciu myśliwców Dassault Mirage 2000-5 - w tym pięć jednomiejscowych Mirage 2000-5EDA (nr takt. QA-86, QA-92, QA-95, QA-97 i QA-98) oraz jeden dwumiejscowy Mirage 2000-5DDA (nr takt. QA-85).

Katarskie lotnictwo wojskowe powstało w 1974 - trzy lata po ogłoszeniu przez to państwo niepodległości. Początkowo nowa formacja wprowadziła do użycia jedynie cztery - zakupione w Wielkiej Brytanii - samoloty Hawker Hunter (trzy jednomiejscowe FGA Mk.78 oraz jeden dwumiejscowy T. Mk.79), które pilotowane i obsługiwane były przez brytyjskich najemników. Samolotów tych używano głównie do patrolowania granic lądowych i morskich młodego pastwa. W 1979 do służby weszły samoloty szkolno-bojowe Dassault/Dornier Alpha Jet, a w latach 1980-1984 zakupiono we Francji piętnaście Mirage'y F.1EDA/DDA (12+3), które zastąpiły w linii wysłużone Huntery. Po pierwszej wojnie w Zatoce Perskiej zdecydowano się na zakup dwunastu samolotów Mirage 2000-5 (w tym dziewięć w jednomiejscowej wersji EDA i trzy w dwumiejscowej odmianie DDA). Ich dostawy rozpoczęły się pod koniec 1997, a kontrakt obejmował zwrot do Francji pozostałych jeszcze w służbie jedenastu katarskich Mirage'y F.1 (odsprzedano je potem do Hiszpanii).


Skrzydlata Polska - 03/2012
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.