Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Grzegorz Sobczak

Z dumą budujemy pierwszego B787 Dreamliner LN61 dla LOT-u - głosi napis na samolocie, który jako pierwszy znajdzie się we flocie naszego przewoźnika. Mieliśmy sposobność zapoznać się funkcjonowaniem linii montażu końcowego Dreamlinerów w Everett. Wzorem cyklu artykułów Andrzeja Ziobera w siostrzanym Aero-Planie sprawdziliśmy jak Dreamliner dla LOT-u robi się.

Boeing 787 Dreamliner, nr fabryczny LN61, na ostatnim stanowisku linii  montażowej w Everett. Stąd samolot trafi do lakierni, a następnie  zostanie poddany poprawkom, wymuszonym przez proces certyfikacji i  najnowsze usterki produkcyjne / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Dreamliner jest pierwszym programem Boeinga obejmującym szeroką współpracę międzynarodową. O europejskich partnerach pisaliśmy w Skrzydlatej Polsce 11/2011. Istotną rolę w programie odgrywa również japoński przemysł lotniczy. Jednak prezentacja pierwszego Dreamlinera dla PLL LOT jest dobrą okazją, aby przyjrzeć się montażowi końcowemu tego samolotu.

Wstępnie wyposażone elementy płatowca są przywożone do zakładów na pokładzie transportowych Dreamlifterów. Później trafiają na jedną z dwóch linii montażowych, mieszczących się w najsłynniejszej hali Boeinga w Everett. Przy okazji warto wspomnieć, że niedawno Boeing uruchomił również trzecią linię montażową w zakładach w Południowej Karolinie.

Hala w Everett to jeden z największych na świecie budynków pod względem kubatury i największy - jeśli chodzi o przestrzeń zadaszoną bez podpór. Zbudowano ją z myślą o produkcji Jumbo Jetów, a dziś powstają tu wszystkie szerokokadłubowe Boeingi.

Wewnątrz hali, patrząc od strony zachodniej, pierwszą nawę (40-21) zajmują warsztaty pomocnicze, tu również składowane są podzespoły do montażu samolotów - obecnie głównie Boeingów 747-8. Tu odbywa się ich przygotowanie do montażu, w tym malowanie i uszczelnianie. W następnej nawie (40-22) znajduje się linia montażu końcowego B747. W kolejnej nawie (40-23) - zaplecze socjalne i przestrzeń, gdzie przygotowuje się do montażu elementy Boeinga 767 i 777. Tu także znajdują się biura technologów nadzorujących produkcję. W następnej nawie (40-24) montowane są Dreamlinery - to pierwsza z linii montażowych tego modelu w Everett. Następną (40-24) zajmuje linia montażowa Boeingów 777. W skrajnie wschodniej nawie (40-26) znajduje się druga linia montażowa Boeingów 787. To właśnie tu był montowany pierwszy Dreamliner dla LOT-u.


Skrzydlata Polska - 05/2012
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.