Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2013: Piper Cub po czesku

Lotnictwo cywilne, 25 kwietnia 2013

Wygląda jak Piper Super Cub, jednak to tylko podobieństwo zewnętrzne. Savage Cub to samolot lekki opracowany przez czeską spółkę Zlin Aviation.

Savage Cub wyglądem przypomina popularnego Super Cuba, jednak jego osiągi są lepsze od pierwowzoru. Czy czeski produkt pokona na rynku swojego amerykańskiego protoplastę? / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Zewnętrznie Savage Cub wygląda prawie identycznie jak popularny Piper Super Cub, jednak jego twórcy dołożyli wszelkich starań, aby był on bardziej dopracowany w stosunku do oryginału. Choć kadłub samolotu ma konstrukcję kratownicową, tak jak jego pierwowzór, została ona zaprojektowana od nowa. Samolot ma bowiem łączyć klasyczny wygląd z lepszymi od oryginału własnościami użytkowymi. Jedną z nich są osiągi. Savage Cub może się pochwalić dość dużą maksymalną prędkością przelotową, wynoszącą 185 km/h. Prędkość przeciągnięcia wynosi zaś jedynie 58 km/h.

Samolot ma kilka dostępnych konfiguracji płatowca – dostępne są m. in. dwie wielkości kół podwozia głównego. Savage Cub wyposażono w niskociśnieniowe opony, 29- lub 31-calowe. Przy większych oponach samolot podczas rozbiegu uzyskuje większy kąt natarcia, co przekłada się na skrócenie rozbiegu. Przy śmigle ustawionym do lotu wznoszącego (śmigło przestawiane na ziemi) i przy jednej osobie na pokładzie i dużych kołach, rozbieg Savage Cuba to jedynie 45 m, a dobieg (przy wydajniejszych hamulcach) wynosi 30 m.

Samolot jest budowany w dwóch wariantach, zależnie od przepisów certyfikacji. W wersji ultralekkiej jego maksymalna masa startowa wynosi 472,5 kg, w wersji LSA – 560 kg. Masa własna płatowca to 296 kg. Masa użyteczna zaś to 176 kg dla wersji ultralekkiej i 264 kg dla LSA.

Napęd samolotu stanowi silnik Rotax 912 S o mocy 100 KM (73,5 kW), dostępne SA również silniki Rotax 914 turbo lub Lycoming O-233 LSA. Zespół napędowy uzupełnia dwułopatowe drewniane śmigło o średnicy 1,83 m.

Savage Cub dzięki niskociśnieniowym oponom może lądować w nieprzygotowanym terenie. Motto producenta mówi, że dla pilota tego samolotu lądowanie na lotnisku jest tylko jedną z wielu opcji. Osiągi samolotu jednoznacznie wskazują, że Savage Cub jest ofertą dla tzw. bush pilots – pilotów operujących w trudnym, nieprzystosowanym do potrzeb lotnictwa terenie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.