Wczoraj w Gdyni położono stępkę pod katamaran Oceanograf, który ma być jedną z najnowocześniejszych jednostek badawczych na świecie. Zostanie on zbudowany przez stocznie Nauta S.A. i Crist S.A.
Nowy katamaran powstaje na zamówienie Uniwersytetu Gdańskiego. Jednostka mająca 40 m długości i 14 m szerokości, pomieści maksymalnie 20 naukowców i marynarzy. Wysokość boczna statku to 3,80 m, zaś wysokość do pokładu górnego – 6,55 m.
Katamaran będzie napędzany przez 4 zespoły prądotwórcze o łącznej mocy około 1300 kW, poruszające 2 rufowe pędniki azymutalne i 2 dziobowe pędniki typu PUMP-JET oraz wszystkie mechanizmy statkowe. Na statku zostanie zainstalowany system DP1 zapewniający utrzymanie jednostki na pozycji przy stanie wiatru i morza wynoszącym 4 stopnie Beauforta.
Prędkość ekonomiczna nowej jednostki wynosić będzie 10 w., a zaś maksymalna 12 w. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wyniesie 2500 Mm, a autonomiczność żeglugi to 21 dni. Portem macierzystym jednostki będzie Gdynia.
Okręt będzie używany do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego (m.in. dna morskiego, batymetrycznych, magnetyczno-sejsmoakustycznych, geologicznych, fizycznych, biologicznych i chemicznych). Na jego pokładzie znajdą się laboratoria, obserwatoria, urządzenia pomiarowe i badawcze oraz sala seminaryjna, gdzie prowadzone będą zajęcia dydaktyczne dla studentów.
Jednostkę zbuduje konsorcjum trójmiejskich stoczni: Nauta S.A., która w ciągu ostatnich lat skupiała się głównie na remontach i modernizacjach oraz Crist S.A. W czerwcu ub. r. Zarząd Nauty podjął decyzję o zintensyfikowaniu działalności w zakresie budowy nowych statków. Od tego czasu stoczni udało się podpisać dwa kontrakty: na nowoczesny sejner (trawler do połowu ryb) dla armatora norweskiego oraz na katamaran badawczy Oceanograf. Przedsiębiorstwo wykonuje także remonty okrętów Marynarki Wojennej (Remont trałowców, 2013-02-26).
Statek zaprojektowano we współpracy z naukowcami z Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego. Zastąpi używany obecnie Oceanograf-2, zwodowany w 1977 r. w ZSRR. Obecnie co roku przez jego pokład przewija się ok. 1000 osób.
Finanse na budowę jednostki, w kwocie 36 mln zł, gdańska uczelnia otrzyma od Funduszu Nauki i Technologii Polskiej, w ramach programu wspierania infrastruktury badawczej. Oprócz tego Uniwersytet Gdański dołoży do budowy 1 mln zł.
Kontrakt na budowę katamaranu przyznano w ramach przetargu publicznego, w którym konsorcjum Stoczni Remontowej Nauta oraz Crist S.A. pokonało Stocznię Remontowa Shipbuilding. Zakończenie budowy statku planowane jest na koniec kwietnia 2014.