W czasie rozpoczynających się dzisiaj targów IMDEX ASIA 2013, australijskie przedsiębiorstwo stoczniowe, Austal, ogłosiło zawarcie porozumienia o współpracy z wybranymi stoczniami z Tajlandii i Wietnamu.
Wspomniane porozumienie (Memorandum of Understanding) zostało zawarte z tajską Unithai Shipyard and Engineering i wietnamską Cam Ranh Shipyard. Umowa dotyczy szerokiego spektrum współpracy, w pierwszej kolejności koncentrującego się jednak na wsparciu technicznym jednostek nawodnych US Navy. Zarówno Tajowie, jak i Wietnamczycy mają już doświadczenie w obsłudze okrętów wojennych, w tym także tych należących do marynarki wojennej USA.
Podobnie jak w przypadku umowy z singapurską Sembawang Shipyard (Serwis Austala w Singapurze, 2013-01-22), także i podmioty z Tajlandii i Wietnamu zobowiązały się m.in. do dokonywania przeglądów i napraw ad hoc amerykańskich okrętów klas: Littoral Combat Ship (LCS) (Jeszcze tańsze LCS, 2013-03-06) i Joint High Speed Vessel (JHSV) (Wodowanie drugiego JHSV, 2012-10-05).
Tak sprofilowana współpraca Austala z podmiotami z Tajlandii i Wietnamu nie jest przypadkowa. Australijskie przedsiębiorstwo zabezpiecza w ten sposób swe interesy na wypadek przyszłej dyslokacji amerykańskich okrętów wojennych wspomnianych klas w Azji. Warto przypomnieć, że pierwszy z LCS, USS Freedom, znajduje się już na terenie portu morskiego w Singapurze, gdzie będzie stacjonował przez najbliższe kilka miesięcy (USS Freedom dotarł do Singapuru, 2013-04-19).
W przyszłości US Navy planuje rozmieszczenie w regionie co najmniej 4 LCS (LCS w Singapurze, 2012-06-03) oraz odpowiedniej liczby JHSV. Austal, jako konstruktor obydwu klas okrętów, ma naturalne prawo pierwszeństwa w opracowaniu systemu wsparcia technicznego dla wspomnianych okrętów. Aby tego dokonać, musi jednak nawiązać współpracę z wybranymi podmiotami stoczniowymi regionu.