Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

D-RAPCON dla USAF

Lotnictwo wojskowe, 21 maja 2013

Wojska lotnicze USA zleciły koncernowi Raytheon rozpoczęcie wstępnych prac nad programem mobilnych zestawów kontroli ruchu lotniczego Deployable Radar Approach Control (D-RAPCON).

Deployable Radar Approach Control (D-RAPCON) ma składać się z radiolokatora oraz zainstalowanych w kontenerach stanowisk kontrolerów ruchu lotniczego. Modułowość urządzeń pozwala na swobodną wymianę poszczególnych elementów (np. w razie awarii) bez większych konsekwencji dla funkcjonowania całego systemu. On sam ma z kolei bazować na sprawdzonych rozwiązaniach m.in. w postaci zestawów Standard Terminal Automation Replacement System (STARS) oraz radaru kontroli zbliżania Digital Airport Surveillance Radar (DASR) / Zdjęcie: USAF

Zlecenie zostało zatwierdzone pod koniec kwietnia, jednak producent poinformował o nim dopiero w ostatnich dniach. Jego wartość wynosi 50,6 mln USD. Zakłada ono opracowanie prototypowego zestawu D-RAPCON. Docelowo, USAF zamierza eksploatować 19 tego typu urządzeń. Całkowita wartość porozumienia z Raytheonem może więc wzrosnąć do 260 mln USD.

D-RAPCON to mobilne zestawy kontroli ruchu lotniczego statków powietrznych przylatujących i odlatujących, opracowywane z myślą o dyslokacji np. na terenie wysuniętych baz operacyjnych (FOB), standardowo pozbawionych stałych urządzeń tego typu. Wykorzystanie omawianego systemu pozwoliłoby więc na zwiększenie potencjału operacyjnego wojsk lotniczych podczas misji ekspedycyjnych, a także poprawiłoby interoperacyjność jednostek USAF z oddziałami wojsk lądowych.

Omawiane zestawy mają być zdolne do pracy w większości warunków klimatycznych. Gotowość operacyjną mają uzyskiwać w ciągu 6 h od przybycia do miejsca docelowej dyslokacji.

Jeżeli próby eksploatacyjne prototypowego zestawu wypadną pomyślnie, USAF zleci Raytheonowi produkcję  seryjną 18 kolejnych D-RAPCON. Miałyby one trafić do jednostek Air National Guard (10) i Air Force Space Command (7), jeden zostałby przekazany do celów szkoleniowych, a ostatni (najprawdopodobniej przedseryjny) zostałby zmagazynowany.

Według aktualnego terminarza, produkcja seryjna miałaby rozpocząć się w 2017. Osiągnięcie przez nie pełnej gotowości operacyjnej zaplanowane jest na 2021. Przedstawiciele producenta zapewniają jednak, że w razie potrzeby istnieje możliwość zwiększenia tempa prac i skrócenia czasu potrzebnego na dyslokację pierwszych D-RAPCON na polu walki.

Poza eksploatacją do celów czysto militarnych, D-RAPCON mogłyby zostać uzyte także m.in. w przypadku niesienia pomocy ofiarom klęsk żywiołowych. W skrajnych sytuacjach możliwe byłoby zastąpienie nimi cywilnych stacji kontroli ruchu lotniczego, podobnie jak w przypadku mobilnych wież kontroli ruchu lotniczego MOTS (Mobile Tower System) opracowywanych przez Sierra Nevada Corporation na zlecenie wojsk lądowych USA (Pierwsza seryjna MOTS dostarczona, 2013-03-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.