Amerykańskie przedsiębiorstwo Saker Aerospace ogłosiło rozpoczęcie programu osobistego odrzutowca Saker S-1. Jego konfiguracja aerodynamiczna przypomina wielozadaniowe samoloty bojowe.
Dwumiejscowy samolot ma mieć długość 12,34 m, rozpiętość 8,23 m i wysokość 4,57 m. Powierzchnia nośna to 15,8 m2. Maksymalny dopuszczalny współczynnik przeciążeń konstrukcji wynosi n=+7/-3.
Załogę stanowić będą dwaj lotnicy, zajmujący fotele w układzie tandem. Maksymalna obliczeniowa masa startowa S-1 wynosi 5216 kg, a masa samolotu pustego – 2495 kg.
Pojemność wewnętrznych zbiorników paliwa to 1893 l. Możliwe ma być także podwieszenie dwóch dodatkowych zbiorników, o pojemności 378 l nafty każdy. Zasięg obliczeniowy – 2963 km z paliwem w zbiornikach wewnętrznych, ma wzrosnąć do 4074 km po podwieszeniu zbiorników wewnętrznych.
Zespół napędowy stanowić mają dwa silniki turbowentylatorowe Williams FJ44-4, rozwijające ciąg 16 kN każdy, . Samolot będzie mógł wzbić się na wysokość 13 716 m. Maksymalna obliczeniowa prędkość wznoszenia to 61 m/s.
W wersji biznesowej, której koszt jednostkowy szacowany jest na 5 mln USD, S-1 ma być zdolny do wykonywania przelotów z prędkością Ma0,99. Natomiast wersja myśliwska, z fotelami wyrzucanymi, kosztująca 6-7 mln USD, ma rozwijać prędkość maksymalną Ma1,1.
Saker Aerospace zakończyło już prace związane z projektem wstępnym i jest bliskie finalizacji rozmów z inwestorami, skłonnymi sfinansować całe przedsięwzięcie. S-1 ma uzyskać Certyfikat Typu zgodny z przepisami EASA / FAA Part 23 w latach 2017-2018. Dostawy seryjnych odrzutowców mają rozpocząć się w 2019.