Przedseryjny F-35A Lightning II dokonał odpalenia pocisku AIM-120 AMRAAM, przenoszonego w wewnętrznej komorze uzbrojeniowej.
Próbę przeprowadzono 5 czerwca, nad poligonem morskim Point Mugu. Nosicielem uzbrojenia był pierwszy przedseryjny F-35A Lightning II (AF-01), w wersji klasycznego startu i lądowania, przeznaczonej dla US Air Force (wojsk lotniczych Stanów Zjednoczonych). Poprzednio ten sam samolot był użyty podczas próby zrzutu ćwiczebnego pocisku powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (F-35A przetestował AMRAAM, 2012-10-23).
Poprzednio AF-01 brał także udział w próbach zrzutu bomb GBU-31 (Pierwszy test bojowy F-35A, 2012-10-18). Natomiast kilka miesięcy temu przeprowadzono odpalenie AIM-120 z pokładu F-35B (F-35B odpala AMRAAM, 2013-03-29).
W trakcie testu wykonano kompletną sekwencję odpalenia AIM-120, począwszy od przygotowania pocisku, aż do uruchomienia silnika rakietowego po zejściu AMRAAM z wyrzutni. Pilotem samolotu był ppłk George Boxer Schwartz, będący zarazem dyrektorem F-35 Integrated Test Force.
Zdolność odpalania pocisków AIM-120 AMRAAM jest jedną z kluczowych dla samolotów wyposażonych w oprogramowanie Block 2B. Pierwsze z nich – F-35B, przeznaczone dla US Marine Corps – mają uzyskać wstępną zdolność operacyjną (IOC) pomiędzy lipcem a grudniem 2015 (F-35 w linii w grudniu 2015?, 2013-06-01).