Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ustalono przyczynę rozbicia Protona-M

Astronautyka, 18 lipca 2013

Ustalono najbardziej prawdopodobną przyczynę katastrofy rakiety nośnej Proton-M z 2 lipca. Był nią nieprawidłowy montaż przyspieszeniomierzy kątowych.

Według komisji badającej przyczyny wypadku rakiety nośnej Proton-M, do której doszło 2 lipca na kosmodromie Bajkonur (Rozbiła się rakieta Proton-M, 2013-07-02), jej głównym powodem był wadliwy montaż i funkcjonowanie przyspieszeniomierzy kątowych. Wskutek tego rakieta zaczęła się przechylać tuż po oderwaniu od platformy startowej. System sterowania próbował temu przeciwdziałać, obracając rakietę wokół jej osi. W efekcie weszła ona na nieprawidłowy tor lotu. Po 17 sekundach od startu silniki rakiety zostały wyłączone. Wrak upadł ok. 2,5 km od platformy startowej.

Pierwotnie podejrzewano, że powodem nieprawidłowego funkcjonowania przyspieszeniomierzy kątowych mogło być pomylenie biegunów ich zasilania. Jednak testy wykazały, że w takiej sytuacji urządzenia nie działałyby w ogóle. Ponieważ w czasie prób fabrycznych przyspieszeniomierzy nie było żadnych problemów, ich zły montaż jest jedynym wyjaśnieniem powstałej sytuacji. Oznacza to, że pierwotną przyczyną wypadku był błąd ludzki. To jednak na razie ocena nieoficjalna. Sprawa jest bowiem nadal wyjaśniana, a komisja nie wyklucza wystąpienia także innych przyczyn nieudanego startu Protona-M.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.