Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

EC225 wznawiają loty

Lotnictwo cywilne, 22 lipca 2013

Szkockie przedsiębiorstwo CHC Helicopter rozpoczęło próby w locie śmigłowca EC225. Wiropłat zmodyfikowano zgodnie z wymaganiami EASA, w celu zapobieżenia zdarzeniom, jakie miały miejsce w ub. r.

CHC Helicopter jest pierwszym z użytkowników, który rozpoczął próby w locie zmodyfikowanych EC225. 18 lipca w Aberdeen jeden ze śmigłowców tego typu wykonał pierwszy lot, trwający ok. 1 h. Prace związane z jego modyfikacją trwały 4-5 dni. W bieżącym tygodniu planowany jest oblot kolejnych 2 wiropłatów tego typu, należących do CHC / Zdjęcie: Eurocopter

Ze względu na ograniczenia narodowych władz lotniczych operacje EC225 na Morzu Północnym związane z przewozem osób na platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego, były wstrzymane z powodu awaryjnych lądowań śmigłowców należących do Bond i CHC (Niebezpieczne EC225?, 2012-11-11). Inne wiropłaty wykonywały loty po zastosowaniu wstępnych środków bezpieczeństwa.  Jak informuje producent, od października 2012 wylatały one ponad 20 tys. h bez żadnego zdarzenia.

Według dochodzenia przeprowadzonego przez Eurocoptera, przyczyną wypadków w/w śmigłowców w ub. r. były obwodowe pęknięcia w pionowym wale przekładni stożkowej, spowodowane korozją, zmęczeniem i naprężeniami szczątkowymi powstałymi w procesie produkcji. Przełom został zainicjowany w otworach wywierconych w metalu.

W związku z tym producent wprowadził środki zaradcze i bezpieczeństwa dla wiropłatów rodziny AS332 / EC225. Użytkownicy zostali zobowiązani do ręcznego czyszczenia wału, w odstępie 150 lub 400 godzin lotu, zależnie od numeru seryjnego śmigłowca i stosowanego poprzednio planu obsługi technicznej, w celu zapobieżenia powstawaniu korozji. Przekonstruowano także instalację olejową i zmodyfikowano mocowanie korka w otworze w spoinie na wale, gdzie gromadziła się wilgoć.

Jednym ze środków bezpieczeństwa są regularne przeglądy nieniszczące przy pomocy ultradźwięków, po każdych 11,5 h lotu, umożliwiające wykrycie pęknięć we wczesnym stadium. Dodatkowo układ monitorowania stanu płatowca został zmodyfikowany tak, aby powstanie pęknięcia powodowało zaświecenie się bursztynowej lampki ostrzegawczej w kabinie załogi.  Według Eurocoptera, rozwiązanie takie pozwala na bezpieczny powrót do bazy lub normalne lądowanie w bezpiecznym miejscu.

9 lipca Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zatwierdziła środki bezpieczeństwa, opracowane przez Eurocoptera. Zatwierdzenie EASA zostało potwierdzone przez U.K. Civil Aviation Authority (władze lotnictwa cywilnego W. Brytanii), które tego samego dnia zniosły ograniczenia operacyjne, a Luftfartstilsynet (władze lotnictwa cywilnego Norwegii) postąpiły analogicznie 19 lipca. EASA zatwierdziła także modyfikacje awaryjnej instalacji olejowej przekładni głównej EC225 (Błędna specyfikacja powodem wypadków EC225, 2013-03-22).

Wznowienie lotów przez całą flotę EC225 ma nastąpić w ciągu najbliższych tygodni.  Ogółem śmigłowce z rodziny Super Puma wylatały ponad 300 tys. h na całym świecie, wykonując misje poszukiwawczo-ratownicze, transportu na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego i przewozu ładunków (Duże zamówienie na EC225, 2011-09-30, Więcej wiropłatów dla Milestone Aviation, 2013-03-08, EC225 rozpoczęły służbę w Japonii, 2008-04-30).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.