Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ROPS dla A320ceo

Lotnictwo cywilne, 05 sierpnia 2013

Airbus otrzymał certyfikat EASA pozwalający na zastosowanie systemu ochrony przed przekroczeniem końca drogi startowej (ROPS) w samolotach z rodziny A320. Jako pierwsze otrzymają je A320ceo.

W pierwszej kolejności w ROPS zostaną wyposażone samoloty A320ceo (na zdjęciu). Po nich otrzymają go A320ceo z sharkletami i A320neo, a także samoloty z rodziny A330 / Zdjęcie: Airbus

ROPS został opracowany samodzielnie przez Airbusa. Celem zastosowania systemu jest zwiększenie świadomości sytuacyjnej załogi lotniczej podczas lądowania, a także zmniejszenie ryzyka wykołowania samolotu poza drogę startową.

Pierwszym w świecie statkiem powietrznym wyposażonym w ROPS jest A380. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zezwoliła na jego użytkowanie w październiku 2009. W marcu br. linie lotnicze American Airlines wybrały ROPS dla swojej floty A320 (American Airlines wybierają ROPS, 2013-03-21).

Certyfikat EASA zezwalający na zastosowanie ROPS w samolotach A320ceo to kolejny krok do udostępnienia tej opcji liniom lotniczym oraz wdrożenia jej w innych Airbusach. Wkrótce wyposażone niego będą A320ceo z sharkletami (Sichuan z Sharkletami, 2013-06-28,Pierwszy A320 z sharkletami z Tianjin, 2013-05-20) i A320neo (Pierwsze A320neo dla Afryki, 2013-07-05), a także samoloty z rodziny A330 (Tysięczny A330 dostarczony , 2013-07-22). ROPS ma też być podstawowym elementem wyposażenia A350 XWB (Pierwszy miesiąc prób A350, 2013-07-15).

Airbus prowadzi także prace na komercyjnym udostępnieniem ROPS dla samolotów pasażerskich innych producentów. Zostanie on połączony z zabudowywanym już obowiązkowo systemem TAWS (ostrzegającym o bliskości ziemi) i będzie wykorzystywał specjalnie opracowaną wersję globalnej bazy danych o drogach startowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.