Inspektor generalny Departamentu Obrony USA zamierza opublikować raport dotyczący eksploatacji zmiennopłatów V-22 Osprey. Dokument będzie tajny.
Raport ma na celu określenie, czy i w jakim stopniu Ospreye spełniają stawiane im wymagania dotyczące wskaźników gotowości bojowej. W dokumencie ma być także opisana częstotliwość wykonywania napraw i przeglądów oraz realizacja dostaw części zamiennych. Ze względu na ważność zawartych w nim informacji, raport nie zostanie upubliczniony.
Zmiennopłaty V-22 są używane od kilku lat przez jednostki lotnictwa US Marine Corps (Osprey’e na JS Hyuga, 2013-06-17, Transatlantycki przelot MV-22B, 2013-05-02) i sił specjalnych US Air Force. Niedawno eksploatację Ospreyów rozpoczęła eskadra odpowiadająca za transport amerykańskich VIP-ów (Osprey nie dla prezydenta, 2013-04-29).
V-22, które zdążyły już zadebiutować podczas działań bojowych w Afganistanie i Iraku, od początku poddawane są krytyce. Njanowszy raport na temat zdolności bojowych Ospreyów nie będzie pierwszym tego rodzaju dokumentem. Już w 2009 GAO, parlamentarne biuro kontroli rządu USA, stwierdziło, że podczas misji w Iraku stopień gotowości V-22 do wykonania misji jest znacznie niższy niż zakładano, a także gorszy niż analogiczne wskaźniki dla śmigłowców CH-46E, które Ospreye zastąpiły w służbie.
Podkreślano wówczas także problemy z obsługą techniczną zmiennopłatów i trudności z terminowymi dostawami części zamiennych. Zwrócono też uwagę na mniejszą niż zakładano trwałość użytkową silników Rolls-Royce AE1107C, która wynosiła średnio 400 h zamiast zakładanych 500-600 h.
Na szczęście dla wojskowych wskaźniki gotowości V-22 do wykonania misji sukcesywnie rosną. W 2010 wynosiły one 53% dla USMC i 54% dla USAF. Rok później wzrosły do odpowiednio 58% i 63%, by w ub. r. sięgnąć 62% i 68%.
Zainteresowanie nabyciem V-22 wyrażają Izrael (Izrael rozważa dzierżawę V-22 Osprey, 2012-08-24), Japonia (Tokio zainteresowane Osprey'ami, 2013-01-02) Kanada i Zjednoczone Emiraty Arabskie.