Przedstawiciele koncernu Wiertoloty Rossiji ujawnili plany opracowania nowego śmigłowca, rozwijającego duża prędkość. Prototyp wiropłata ma zostać oblatany w 2018.
Śmigłowiec będzie nosił nazwę Russian Advanced Commercial Helicopter (nowoczesny rosyjski śmigłowiec cywilny), w skrócie RACHEL. Prototyp, który posłuży do sprawdzenia nowych technologii, zostanie zbudowany na bazie bojowego Mi-35 (eksportowej wersji Mi-24W).
Według szefa przedsiębiorstwa, Dimitrija Pietrowa, będzie to konstrukcja o masie startowej ok. 10 t, zdolna do przewozu 21-24 osób, z prędkością przelotową 360-380 km/h. z punktu widzenia producenta najważniejsze jest, aby był on produkowany seryjnie, a nie pozostał tylko programem badawczym – dodał Pietrow.
W planach jest opracowanie nie tylko wersji pasażerskiej RACHEL, służącej do transportu pracowników na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego, ale także poszukiwawczo-ratowniczej, patrolowej i transportu medycznego.
Nie wiadomo jeszcze, w jakiej konfiguracji zostanie zbudowany nowy śmigłowiec. Pod uwagę brane są zarówno układ z dwoma przeciwbieżnymi wirnikami nośnymi i śmigłem pchającym (Kamow Ka-92), jak i rozwiązanie z pojedynczym wirnikiem nośnym i otunelowanym śmigłem pchającym (Mil Mi-1X). Docelowo RACHEL ma zastąpić w eksploatacji śmigłowce z rodziny Mi-8/Mi-17 (Rekord wysokości ukraińskiego Mi-8, 2013-08-16), począwszy od 2025.