Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Współpraca brazylijsko-turecka

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 27 sierpnia 2013

Brazylia i Turcja utworzą 5 wspólnych grup roboczych, których zadaniem będzie określenie możliwości współpracy w dziedzinie obronności. Pod uwagę brane są zagadnienia dotyczące lotnictwa, marynarki, kosmosu, kierowania i dowodzenia oraz cyberprzestrzeni.

Jednym z przedsięwzięć, które ma być prowadzone wspólnie przez Brazylię i Turcję jest program śmigłowca uderzeniowego T129 ATAK / Zdjęcie: Turkish Aerospace Industries

Decyzja w tej sprawie została podjęta podczas ubiegłotygodniowej wizyty ministra obrony Brazylii, Celso Amorima w Turcji. W trakcie trzydniowego pobytu w Ankarze spotkał się on ze swoim odpowiednikiem, Ismetem Yilmazem i wieloma przedstawicielami tureckiego świata polityki, przemysłu i sił zbrojnych.

W skład wspomnianych grup roboczych wejdą reprezentanci wojska i przedsiębiorstw z branży obronnej z obydwu krajów. Spodziewane jest, że pierwsze spotkania odbędą się zarówno w Brazylii, jak i w Turcji, jeszcze przed końcem br.

Decyzja podjęta przez Ankarę i Brasilię opiera się na idei współpracy dwóch krajów o zbliżonym poziomie rozwoju, między którymi nie istnieje konflikt interesów. Co więcej, są to państwa, które zamierzają w znaczący sposób zwiększyć swoją obecność na arenie międzynarodowej, zyskując jak najwięcej dzięki kooperacji, zarówno gospodarczo, jak i strategicznie.

Jednym z zagadnień, podjętych przez grupy robocze będzie możliwość wspólnego opracowania okrętów – fregat i korwet. Brazylia ma już w swoim arsenale jednostki tej klasy, typu Barroso (Brazylijskie silniki Exocetów, 2012-05-16, Próby nowej, brazylijskiej korwety, 2008-04-28). Inną kwestią będzie współpraca w dziedzinie walki elektronicznej.

Grupa lotnicza ma skupić się na projektach samolotów, śmigłowców i bezzałogowców. Będzie ona wykorzystywała doświadczenia tureckie, zdobyte podczas projektowania i produkcji śmigłowca uderzeniowego T129 ATAK (IDEF 2013: T129 ATAK w maju?, 2013-05-10) i bsl Anka (Rozbił się turecki bsl Anka, 2012-09-29) oraz potencjał brazylijskiego Embraera, jednego ze światowych potentatów produkujących samoloty cywilne i wojskowe (Nowe szczegóły konstrukcji Embraerów E2, 2013-08-09).

Jednym z elementów będzie wspólne opracowanie projektu samolotu wielozadaniowego nowej generacji, który Turcja zainicjowała ze Szwecją (IDEF 2013: Trzy koncepcje TFX, 2013-05-12). Oprócz tego rozważa się możliwość montażu tureckich śmigłowców w Brazylii (T129) i brazylijskich samolotów, najprawdopodobniej tankowców-transportowców KC-390 (LAAD 2013: Nowe wersje KC-390 , 2013-04-10), w Turcji.

Zagadnienia kosmiczne obejmować mają rakiety nośne i satelity komunikacyjne. Natomiast grupa ds. kierowania i dowodzenia zajmie się urządzeniami łączności wykorzystującymi technologię Software Defined Radio, które znalazłyby zastosowanie wojskowe i cywilne.

Ostatnia grupa ma być odpowiedzialna za prowadzenie działań w cyberprzestrzeni. Brazylijczycy zadeklarowali już swój udział w konferencji International Cyber Warfare and Security, która odbędzie się w listopadzie w Ankarze.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.