Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Portugalia kupuje F-16 dla Rumunii

Lotnictwo wojskowe, 28 sierpnia 2013

Portugalczycy odkupili od USA trzy samoloty F-16. Po zmodernizowaniu zostaną odsprzedane Rumunii.

W 1999 Lizbona zapłaciła tylko 268 mln USD za 21 F-16A i 4 F-16B w wersji Block 15, dostarczonych w ramach programu Peace Atlantis II. Samoloty zostały wyprodukowane w 1983-1984, eksploatowane przez US Air Force przez 10 lat, a później składowane w bazie Hill. Następnie 20 z nich zmodernizowano do wersji Block 20 MLU, za sumę ok. 185 mln USD, a pozostałe posłużyły jako źródło części zamiennych / Zdjęcie: MO Portugalii

Portugalska agencja zamówień obronnych (DGAIED) kupiła od USA 3 F-16 z nadwyżek sprzętu amerykańskich sił zbrojnych (Excess Defense Articles, EDA). Po zmodernizowaniu do standardu Block 40 Mid Life Update (MLU) w zakładach OGMA-Indústria Aeronáutica de Portugal, zostaną one sprzedane Rumunii.

Razem z nimi Bukareszt nabędzie także 9 ex-portugalskich samolotów tego typu (Negocjacje o rumuńskich F-16 bliskie końca, 2013-04-24). Według tygodnika Jane’s koszt zakupu tuzina F-16 MLU wraz z dodatkowymi silnikami, przeglądem naprawczym zespołów napędowych, pakietem wsparcia logistycznego, dwuletnim okresem wsparcia technicznego i szkoleniem rumuńskich pilotów i mechaników ma kosztować 186,2 mln euro (248,5 mln USD). Dodatkowe fundusze zostaną przeznaczone na uzbrojenie, zasobniki rozpoznawcze i celownicze, wyposażenie do obsługi i modernizację infrastruktury.

Według wcześniejszych doniesień 12 ex-portugalskich F-16, wraz z uzbrojeniem, pakietem logistycznym i szkoleniem miało kosztować Rumunię ok. 670 mln euro (876 mln USD), płatne w ciągu 5 lat, począwszy od br. Z kwoty tej 120 mln euro (155 mln USD) miało być przeznaczone na samoloty.

Jane’s donosi, że finalizacja umowy portugalsko-rumuńskiej spodziewana jest w najbliższych tygodniach. Prezydent Rumunii zaakceptował transakcję 12 lipca.

Rozpoczęcie dostaw ex-portugalskich F-16 zaplanowano po 2016. Według rumuńskiego ministra obrony Corneliusa Dobritoiu, ich średni nalot wynosi 4500 h, co oznacza, że mogą być eksploatowane przez co najmniej 20 lat. F-16 będą zastępować w służbie MiG-21 LanceR. Szkolenie pilotów odbywać się będzie w dwóch turach – w Portugalii i w USA.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.