Wojska lotnicze Brazylii odebrały pierwszy samolot wielozadaniowy A-1M. Prace modernizacyjne wykonał Embraer.
Uroczystość przekazania pierwszego unowocześnionego A-1M dla Força Aérea Brasileira (FAB, wojsk lotniczych Brazylii) miała miejsce 3 września w zakładach Embraera w Gavião Peixoto. Jej najważniejszym gościem był dowódca FAB, gen. Juniti Saito.
A-1M jest przystosowany do wykonywania zadań uderzeniowych, wsparcia taktycznego i rozpoznania. Wszystkie elementy wyposażenia awionicznego, nawigacyjnego i typy uzbrojenia, jakie przenoszą A-1M są zunifikowane z urządzeniami zainstalowanymi w samolotach F-5EM/FM (Ostatni F-5EM, 2013-03-15) i A-29 ALX Super Tucano.
W A-1M zabudowano nowe wyposażenie nawigacyjne, środki walki elektronicznej i pokładową wytwornicę tlenu. Zmodernizowany wieloczynnościowy radiolokator Metron SCP-01 umożliwia także zwalczanie celów morskich. Oświetlenie zewnętrzne i światła w kabinie umożliwiają wykonywanie lotów w okularowych wzmacniaczach obrazu (NVG). W ramach modernizacji przeprowadzono przeglądy naprawcze struktury samolotu, co pozwoli na jego eksploatację co najmniej do 2025.
Prace przy pierwszym A-1M rozpoczęły się w 2011. W ramach kontraktu Embraer zmodernizuje do tego standardu 43 samoloty używane przez FAB (33 jedno- i 10 dwumiejscowych). Obecnie w zakładach w Gavião Peixoto znajduje się 20 z nich.
Pierwszy A-1M, noszący numer 5520, zostanie przekazany eskadrze 1º/16º GAV Adelphi, stacjonującej w bazie lotniczej Santa Cruz w Rio de Janeiro, która w ub. r. obchodziła 25-lecie istnienia. Do końca br. odbierze ona jeszcze 2 samoloty.
Pozostałymi jednostkami, które zostaną wyposażone w A-1M będą eskadry 1º/10º GAV Poker i 3º/10º GAV Centaur, z bazy Santa Maria w Rio Grande do Sul. Producent szacuje, że czas trwania modernizacji pojedynczego samolotu wynosić będzie ok. 1 roku.