Opublikowano szacunkowe dane, dotyczące rynku samolotów turystycznych i dyspozycyjnych na świecie, w pierwszym kwartale 2008. Spadła produkcja samolotów tłokowych, wzrosła liczba maszyn z napędem odrzutowym.
W porównaniu do pierwszego kwartału 2007, obecne wyniki sprzedaży lotnictwa ogólnego są więcej niż zadowalające. Wartość obrotów wzrosła o 16% (5,3 mld USD). Jednak rozwój ten nie był równomierny.
Liczba wyprodukowanych samolotów z napędem spalinowym spadła aż o 28%, z 554 do 399 egz. Wzrosła natomiast, aż o 41%, liczba samolotów z napędem odrzutowym. W związku z tym, że ceny tych ostatnich są zdecydowanie wyższe, mimo ogólnego zmniejszenia liczby wyprodukowanych egz. w lotnictwie ogólnym – o 7,5% – zanotowano wzrost obrotów.
Pierwsze miesiące 2008 potwierdziły tendencję powolnego kurczenia się udziału rynku amerykańskiego w ogólnoświatowym. Jeszcze rok temu 67% samolotów tłokowych znalazło swoich nabywców w USA. Wielkość ta stale się jednak zmniejsza. Poprawia to sytuację dużych producentów, którzy dysponując ugruntowaną renomą i gęstą siecią punktów sprzedaży, są w stanie przetrwać ewentualne wahania koniunktury na poszczególnych kontynentach, kompensując powstające tam straty, zyskami z innych regionów świata.
Z drugiej jednak strony, ciągle większość producentów koncentruje się na rynku USA. Ostatnie osłabienie sprzedaży samolotów tłokowych, powinno zostać tam przezwyciężone w nadchodzących miesiącach. Będą wtedy odczuwalne skutki wprowadzenia w tym roku ulg podatkowych dla sektora lotniczego. Powinno to doprowadzić do obniżenia cen i wzrostu sprzedaży w końcu 2008 i przez 2009. Ze względu na długie okresy realizowania zamówień na samoloty odrzutowe, sytuację tę powinni wykorzystać przede wszystkim producenci maszyn tłokowych.