W sobotę odbył się oblot pierwszego, zmodernizowanego samolotu szkolnego francuskich wojsk lotniczych Embraer EMB 121 Xingu.
EMB 121 Xingu to dwusilnikowy samolot szkolny i transportowy, którego pierwszy lot miał miejsce w 1976. Samoloty wprowadzono do służby we Francji w 1982. Obecnie w składzie wojsk lotniczych (Armée de l'Air) i lotnictwa marynarki wojennej (Aviation Navale) znajduje się 41 tych maszyn. Wykonują zadana transportowe i łącznikowe, jednak ich głównym zadaniem jest szkolenie pilotów samolotów transportowych i patrolowych.
EADS Socata do 15 miesięcy prowadzi na jednym z samolotów wojsk lotniczych zabudowę nowoczesnej awioniki. Jest ona konfigurowana wokół dwóch 10-calowych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych Sagem Avionics ICDS-10 dla zobrazowania danych dotyczących lotu oraz jednego, podobnego wyświetlacza dla wskazań pracy silników. W przebudowie wykorzystano system nawigacji i łączności Garmin GNS 430, a także urządzenia łączności Garmin SL30 i Garmin GTX 330D.
Celem zmian jest przystosowanie kokpitu do wymogów współczesnej nawigacji i umożliwienie szkolenia na nowych lub zmodernizowanych typach samolotów.
W sobotę odbył się oblot zmodernizowanego egzemplarza. Miał miejsce w głównej bazie EMB 121, w szkole lotnictwa transportowego w Avord. Lot trwał 75 min. i dowiódł poprawności działania głównych systemów awionicznych. Proces testów będzie trwał przez 3 miesiące. W przypadku ich pełnego powodzenia, EADS Socata przystąpi do modernizacji jednego z samolotów lotnictwa marynarki wojennej. Później planowane jest przebudowanie pozostałych 39 maszyn.