Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Airbus nawołuje do komfortu

Lotnictwo cywilne, 30 października 2013

Koncern Airbus wzywa producentów z branży lotniczej do zwiększenia komfortu podróży podczas lotów dalekodystansowych. Jego propozycja to zwiększenie szerokości foteli w klasie ekonomicznej do 18 cali (45,72 cm).

Airbus zawsze zabudowywał w swoich samolotach fotele klasy ekonomicznej o szerokości co najmniej 18 cali (45,72 cm). Jednak inni producenci zaniżają standardy komfortu pasażerów, wracając do węższych foteli, aby zachować konkurencyjność

Airbus przedstawił nowe badania nad wpływem szerokości fotela na komfort pasażerów w klasie ekonomicznej podczas lotów dalekodystansowych. Jak wynika z badań polisomnograficznych przeprowadzonych w bieżącym miesiącu na wybranych pasażerach przez ośrodek The London Sleep Centre, rejestrujących wszystkie standardowe, fizjologiczne parametry snu (fale mózgowe oraz ruchy oka, brzucha, klatki piersiowej i nóg), fotel o szerokości co najmniej 18 cali zwiększa jakość snu o 53% w porównaniu z 17-calowym standardem z lat 1950.

Były to badania porównawcze oceniające wpływ dwóch różnych szerokości fotela na zmienne snu u 6 zdrowych, dorosłych osób, które poprzednio przebadano pod kątem schorzeń i zaburzeń snu. Środowisko testowe przygotowano tak, aby jak najlepiej odzwierciedlało rzeczywisty lot. Symulowano m.in. wschód i zachód słońca, odgłosy startu i dźwięki otoczenia, rozrywki podczas lotu oraz wydawanie posiłków.

Wszyscy uczestnicy mieli przeciętny wskaźnik masy ciała przy braku stwierdzonych problemów ze zdrowiem lub snem i nie znali przeznaczenia badań. Każdy z badanych przespał serię nocy w symulacjach odtwarzających doświadczenie lotu dalekodystansowego w klasie ekonomicznej. Wszystkie zmienne pozostawały jednakowe, z wyjątkiem szerokości fotela, która zmieniała się między 17 a 18 calami.

Wyniki badań wykazały, że czas zapadania w sen (zwany też okresem latencji snu) poprawił się o 6 minut, czas przebudzeń po zapadnięciu w sen (czuwanie wtrącone – WASO) skrócił się średnio o 28 minut, wskaźnik wzbudzeń – najbardziej miarodajny parametr jakości snu, który mierzy liczbę i częstotliwość zakłóceń fal mózgowych podczas snu – poprawił się średnio o 53%, a ruchy kończyn były ograniczone o 11% na fotelu 18-calowym. Dodatkowo 7% uczestników badań stwierdziło polepszenie jakości snu, a aż 86% zwiększenie długości snu podczas podróży na fotelu 18-calowym.

Tak według Airbusa wygląda ewolucja podróżnych. W związku ze zwiększaniem się masy i wzrostu populacji społeczeństw rozwiniętych i rozwijających się, konieczne jest konstruowanie samolotów o większych gabarytach kabiny pasażerskiej / Rysunki: Airbus

W ciągu ostatnich 50 lat transport lotniczy bardzo się zmienił. Do 1998 nie wykonano żadnego lot na odległość większą niż 12 964 km. Natomiast w ciągu ostatnich 5 lat liczba lotów na odległość ponad 11 112 km, których czas przekracza 13 h, zwiększyła się o 70%, z 24 do 41 lotów dziennie.

Zmiany wskaźnika masy ciała i postrzegania przestrzeni osobistej skłoniły inne branże, na przykład wypoczynkową i samochodową, do przemyślenia szerokości siedziska. Według Airbusa niedawne badania nad pasażerami lotów dalekodystansowych przeprowadzone w międzynarodowych portach lotniczych ujawniły, że wygodny fotel jest obecnie najważniejszym kryterium podczas rezerwowania biletów na dalekie trasy w klasie ekonomicznej, ważniejszym nawet od harmonogramu lotu. Kilka miesięcy temu koncern z Tuluzy zaproponował nowe rozwiązanie – szerszy środkowy fotel w klasie ekonomicznej (Szersze fotele w A320, 2013-04-12).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.