Rumuńskie zakłady Aerostar wyremontowały myśliwce MiG-21 lotnictwa Mozambiku. Po testach zostały one dostarczone odbiorcy.
Informacje o remoncie myśliwców MiG-21 różnych odmian dla Mozambiku pojawiły się w mediach kilka miesięcy temu. We wrześniu pojawiło się spotterskie zdjęcie prób silnika jednego z tych samolotów na lotnisku Bacau, gdzie znajduje się siedziba zakładów Aerostar. Dopiero teraz dyrektor przedsiębiorstwa, Grigore Filip potwierdził fakt prowadzenia remontów MiG-21 dla Mozambiku. Odmówił jednak podania szczegółów, stwierdzając jedynie, że trafiły one już do odbiorcy.
W Rumunii zostało wyremontowanych 8 myśliwców (6 MiG-21bis i 2 MiG-21UM), które mają wrócić do eksploatacji w lotnictwie Mozambiku (Força Aérea de Moçambique – FAM). Umowę w tej sprawie podpisano w ubiegłym roku. Warto przypomnieć, że wojska lotnicze Mozambiku zaprzestały liniowej eksploatacji myśliwców MiG-21 blisko 20 lat temu. Wynikało to z ich fatalnego stanu technicznego i braku środków na serwis i remonty.
Pod koniec sierpnia media rumuńskie donosiły o pożarze samolotu w zakładach Aerostar. Prawdopodobnie chodziło właśnie o MiG-21 dla Mozambiku, który zapalił się po lądowaniu po locie testowym. Do incydentu doszło 27 sierpnia. Przedstawiciele Aerostar zaprzeczali doniesieniom, uznając je za przesadzone. Nieoficjalnie wiadomo, że samolot został naprawiony i wrócił do testów.
Aerostar wyremontował dla Mozambiku także samolot szkolno-treningowy L-39ZO. Dodatkowo sprzedał dwa własne samoloty – napędzane silnikami tłokowymi ultralekkie dolnopłaty Festival. Z innych źródeł FAM otrzymały też niedawno dwa samoloty transportowe An-26.
Nieoficjalnie wiadomo, że piloci Mozambiku trenowali w Rumunii od około roku. Szkolenie odbywało się w bazie Cadet w Bacau.