Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Loty w pyle wulkanicznym

Lotnictwo cywilne, 14 listopada 2013

Airbus, easyJet i Nicarnica Aviation przeprowadziły próby urządzenia do wykrywania chmur pyłu wulkanicznego.

A340-300 z zabudowanym urządzeniem AVOID

Niskokosztowe linie lotnicze z W. Brytanii – easyJet – we współpracy z Airbusem i Nicarnica Aviation zakończyły pomyślnie ostatnią fazę prób urządzenia o nazwie AVOID (Airborne Volcanic Object Imaging Detector), służącego do wykrywania pyłów wulkanicznych. W ich trakcie przeprowadzono wyjątkowy eksperyment.

Transportowiec Airbus A400M rozpylił w atmosferze 1 t pyłów, na wysokości 2750-3350 m, tworząc w ten sposób warunki porównywalne do występujących w czasie erupcji wulkanu Eyjafjallajökull w kwietniu i maju 2010 (Eyjafjallajökull daje za wygraną, 2010-04-20). Użyte podczas próby popioły pochodziły zostały zebrane i osuszone przez Instytut Nauk o Ziemi w Reykjaviku, skąd przedstawiciele easyJet przetransportowali je do Tuluzy. Popioły, mające konsystencję drobnego talku, umożliwiły dokładne odtworzenie warunków z 2010. Dzięki utworzeniu chmury wiadomo było, ile dokładnie pyłu znajduje się w atmosferze.

Wytworzona chmura miała około 180-240 m wysokości i 2,8 km średnicy. Na początku była widoczna gołym okiem, ale szybko rozproszyła się i stała się trudna do zauważenia. Drugi samolot, Airbus A340-300 wyposażony w urządzenie AVOID, leciał w kierunku chmury, identyfikując ją i dokonując pomiarów z odległości około 60 km. Czujnik AVOID wykrył chmurę i zmierzył jej gęstość, wynoszącą od 0,1 do 1 g/m2, odpowiadającą stężeniu pyłów wulkanicznych 100-1000 µg/m3. Jest to poziom zbliżony do stwierdzonego podczas kryzysu lotniczego wywołanego przez erupcję Eyjafjallajökull.

A400M rozpylający chmurę pyłów wulkanicznych

W eksperymencie wziął udział także samolot Diamond DA42 MPP, należący do Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Dusseldorfie. Przeleciał on przez chmurę pyłów, przeprowadzając bezpośredni pomiar sztucznej chmury pyłów przy użyciu czujników laserowych, zabudowanych na pokładzie i odpowiednio skalibrowanych, by uzyskać najwyższą możliwą dokładność. Dane pomiarowe były przekazywane drogą satelitarną do A340 wyposażonego w AVOID.

AVOID, opracowany przed dra Freda Pratę z Nicarnica Aviation, można porównać do radiolokatora meteorologicznego. Urządzenie zabudowane w samolocie wykorzystuje promieniowanie podczerwone, by przekazywać obrazy chmury załodze lotniczej i do naziemnego centrum kierowania lotami. Umożliwi to pilotom dostrzeżenie chmury znajdującej się w odległości do 100 km przed samolotem, na wysokościach od 1500 do 15000 m, co pozwoli na zmianę kursu i ominięcie zagrożenia.

Na ziemi dane przesłane przez AVOID będą używane do opracowania dokładnego obrazu chmury popiołów wulkanicznych w czasie rzeczywistym. Pozwoli to otworzyć dla ruchu lotniczego duże obszary przestrzeni powietrznej, które musiałyby zostać zamknięte na czas erupcji.

Czujnik AVOID / Zdjęcia: Airbus

Ryzyko kolejnej erupcji wulkanicznej na Islandii nadal jest bardzo duże. Jak mówi Magnús Tumi Gudmundsson z Instytutu Badań nad Ziemią na Islandii: Nagłe erupcje wulkaniczne zdarzają się w Islandii przeciętnie co 5 lat. Jeśli wiatry wieją z północnego zachodu, pył wulkaniczny jest przenoszony w stronę Europy, jak miało to miejsce podczas erupcji Eyjafjallajökull w 2010. Dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności nie zdarzyło się to podczas 7 wcześniejszych erupcji w latach 1970-2010, kiedy południowe wiatry oddaliły pyły od Europy. Biorąc pod uwagę relatywnie długi czas od ostatnich erupcji dwóch najbardziej aktywnych islandzkich wulkanów, Hekli i Katli, należy je uważać za gotowe do wybuchu. Nie można jednak określić, kiedy lub gdzie dojdzie do kolejnej erupcji. Pewne jest tylko, że do niej dojdzie.

Ian Davies, dyrektor techniczny easyJet, tak podsumował próbę: To kluczowy krok w procesie prób i przejścia do etapu certyfikacji. easyJet skupi się teraz na pracach mających na celu wyprodukowanie urządzeń, które do końca 2014 chcemy zabudować w części używanych obecnie samolotów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.