Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Katastrofa Bekasa-N pod Stalową Wolą

Lotnictwo cywilne, 17 listopada 2013

Pod Stalową Wolą podczas testów doszło do katastrofy szybowca doświadczalnego Bekas-N. Zginął jego pilot.

Wrak rozbitego szybowca / Zdjęcie: stalowka.eu

Do katastrofy doszło ok 13:50 na lotnisku Turbia (gmina Zaleszany) koło Stalowej Woli. Znany pilot doświadczalny inż. Bogusław Mrozek realizował tam testy szybowca Bekas-N zbudowanego w układzie skrzydła Kasprzyka. Podczas holowania za samolotem szybowiec spadł z wysokości kilku metrów na ziemię.

W wyniku zderzenia z ziemią pilot został bardzo ciężko ranny. Mimo próby reanimacji, wkrótce zmarł. 55-letni Bogusław Mrozek był mieszkańcem Mielca. Wcześniej oblatywał między samolot I-22 Iryda, a niedawno motoszybowiec z napędem elektrycznym AOS-71.

Bekas-N w czasie lotu nad USA

Szybowiec doświadczalny w układzie latającego skrzydła Bekas-N o rozpiętości 14,94 m został zbudowany w USA przez inż. Witolda Kasprzyka, jako rozwinięcie szybowców BKB-1/1a. Został oblatany w 12.04.1968. W 2010 został sprowadzony do Polski przez dr. Józefa Grzybowskiego z Politechniki Rzeszowskiej. Po wyremontowaniu w zakładach w Krośnie rozpoczęto jego testy. Początkowo szybowiec był holowany za samochodem, a później za samolotem.

Specyficzna mechanizacja płata BKB-1a i Bekasa-N (Kasper Wings) powoduje wytwarzanie stacjonarnego wiru na jego górnej powierzchni. Dzięki temu szybowiec pozostaje stateczny i sterowny nawet w locie z prędkością okołozerową na kącie natarcia do 35o. Witold Kasprzyk (Kasper) sam demonstrował te własności jako pilot. Konstruktor, który po wojnie musiał opuścić Polskę, uciekając przed aresztowaniem przez UB, zmarł w listopadzie 1994 w Krakowie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.