Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Embargo USA wobec Turcji

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 07 grudnia 2013

USA nie zgodziły się na sprzedaż Turcji czujników i wskaźników laserowych produkcji WestCAM Solutions. Miały one zostać zainstalowane na bsl Karayel.

Bsl Karayel w hali producenta / Zdjęcie: Vestel

Władze USA zakazały kompanii WestCAM Solutions sprzedaży tureckiej spółce Vestel Savunma Sanayi wyposażenia rozpoznawczego i służącego do wskazywania celów. Turcy planowali jego zainstalowanie na latającym bezzałogowcu Karayel (południowy wiatr). Decyzja amerykańska spowoduje, że system nie zostanie dostarczony armii tureckiej w planowanym czasie, czyli w lipcu 2014. Embargo dotyka także projektantów uzbrojonej wersji bsl Anka, który jest już produkowany w wersji rozpoznawczej.

Karayel jest rozwijany przez prywatną Vestel Savunma Sanayi od 2007, a jego prototyp został oblatany w 2009. Ministerstwo Obrony Turcji zamówiło system wykorzystujący ten bsl w 2011. Po uzyskaniu kontraktu Vestel zamówiła czujniki i laserowe wskaźniki celów w amerykańskiej WestCAM Solutions. Teraz okazało się, że amerykańska spółka nie uzyskała zgody władz na eksport. Nie podano przy tym oficjalnej przyczyny tej decyzji.

Według tureckiego dziennika Today’s Zaman, główną przyczyną embarga USA jest decyzja Turcji o wyborze oferty ChRL w przetargu na rakietowe systemy przeciwlotnicze (T-LORADMIS). Wcześniej Amerykanie odmówili sprzedaży Turkom bsl MQ-1 Predator. W tej sytuacji tureccy producenci będą zmuszeni do przyspieszenia prac nad rodzimymi odpowiednikami systemów amerykańskich, lub znalezienia innych dostawców.

Vestel rozwija dla armii system Karayel składający się z 6 bsl, 3 stacji naziemnych i jednej instalacji startowej. Sam bezzałogowiec to stosunkowo niewielka konstrukcja, o rozpiętości 10,5 m, długości 6,5 m, udźwigu do 70 kg przy masie całkowitej bliskiej 500 kg. Pułap Karayela wynosi 7,5 km, a długotrwałość lotu przekracza 20 godzin, zaś zasięg operacyjny wynosi ponad 150 km. Bsl jest napędzany silnikiem tłokowym o mocy 70 KM.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.