Zakończył się, trwający od 11 do 28 grudnia, pierwszy etap testów chińsko-rosyjskiego latającego laboratorium na bazie Tu-204-120CE. Samolot wykonał 5 lotów.
Zakończył się pierwszy etap testów chińsko-rosyjskiego latającego laboratorium na bazie samolotu cargo Tu-204-120CE. Samolot oblatano 11 grudnia 2013. Od tego czasu wykonał on jeszcze 5 lotów. Ostatni – 28 grudnia.
Rosyjsko-chińską umowę o budowie latającego laboratorium na bazie samolotu cargo Tu-204-120CE podpisano w lutym br. Zaplanowano, że prace potrwają rok. Projekt przebudowy samolotu wykonali specjaliści OAO Tupolew. Specjalne wyposażenie pokładowe zostało dostarczone i zamontowane przez stronę chińską.
Tu-204-120CE to samolot cargo zbudowany na bazie Tupolewa Tu-204-120 ze zmodernizowanym wyposażeniem i zachodnimi systemami w kabinie załogi. Napędzany jest dwoma silnikami Rolls-Royce RB211-534Е4 o ciągu po 20 t każdy. Maksymalny ciężar startowy samolotu wynosi 103 tony. Tu-204-120CE został certyfikowany w Rosji zgodnie z wymaganiami EASA.
5 samolotów Tu-204-120CE kupili odbiorcy chińscy. Jeden jest używany przez chiński instytut lotniczo-doświadczalny. Po 2 zamówiły Air China Cargo i China Eastern Cargo. Samoloty produkowane są w zakładach Awiastar w Ulianowsku.
Według nieoficjalnych danych, Tu-204-120CE znajdujący się w ośrodku badawczym wojsk lotniczych w Xi’an w prowincji Shaanxi, Chińczycy chcą wykorzystywać do badań w programie budowy myśliwca nowej generacji J-20. Inne egzemplarze mają być przebudowane na platformy systemów dalekiego rozpoznania radiolokacyjnego, samoloty łączności i specjalny samolot do przygotowania chińskich kosmonautów (m.in. treningu w warunkach sztucznej nieważkości).