Lotnictwo wojsk lądowych Hiszpanii (FAMET) odebrało dwa nowe śmigłowce EC135.
Na początku bieżącego tygodnia zakłady Airbus Helicopters España dostarczyły dwa nowe śmigłowce EC135 T2+, przeznaczone dla Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra (lotnictwa wojsk lądowych, FAMET). Wiropłaty przekazano w ramach realizacji pierwszej część kontraktu, podpisanego 27 grudnia 2013 przez hiszpańską agencję zamówień uzbrojenia i Airbus Helicopters España (Więcej hiszpańskich EC135, 2013-12-04).
Porozumienie dotyczy dostawy 8 EC135 T2+ (oznaczonych jako HE-26). Obejmuje ono także pakiet logistyczny, obowiązujący w następnych latach. 6 pozostałych śmigłowców zostanie przekazanych w ciągu bieżącego roku. Wszystkie posiadane obecnie przez FAMET HE-26 wchodzą w skład batalionu śmigłowców szkolnych CEFAMET, podlegającego Centro de Enseñanza de Helicópteros (centrum szkolenia śmigłowcowego).
HE-26 są używane do zaawansowanego szkolenia taktycznego pilotów śmigłowców lotnictwa wojsk lądowych, którzy następnie zasiądą za sterami HT-27 Cougar (Koniec działań ASPUHEL i HELISAF, 2013-10-17), HA-28 Tigre (Oblot hiszpańskiego Tiger HAD, 2013-07-31) i NH90, m.in. podczas lotów z użyciem okularowych wzmacniaczy obrazu i lotów według wskazań przyrządów.
Oprócz tego Hiszpanie dysponują także 4 EC135T2 (oznaczymi jako HU-26), które wchodzą w skład Batallón de Helicópteros de Emergencias II (BHELEME II) Unidad Militar de Emergencias (sił reagowania kryzysowego).
Ogółem Hiszpania posiada ponad 60 EC135. Są one powszechnie używane przez krajowe siły porządku publicznego: Guardia Civil (Straż Obywatelską), Cuerpo Nacional de Policía (Policję Narodową) i Dirección General de Tráfico (Generalną Dyrekcję Dróg). EC135 wykonują także misje ratownictwa medycznego w odległych rejonach kraju.
Od czasu oblotu prototypu w 1996 rodzina śmigłowców EC135 wylatała łącznie 2,9,mln h. Obecnie na całym świecie eksploatowanych jest ok. 1100 śmigłowców tego typu. Lata nimi 296 użytkowników z 58 krajów.