Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Piloto Pardo – nowy patrolowiec floty Chile

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 12 czerwca 2008

13 czerwca 2008 do służby wejdzie najnowsza jednostka marynarki wojennej Chile - Armada de la Republica de Chile - wypierający 1728 ton, 80-metrowy, nowoczesny patrolowiec - Piloto Pardo.


Wodowanie Piloto Pardo / Zdjęcie: via Santiago Rivas

Jednostka przeznaczona do nadzoru strefy brzegowej, rozpoznania, strzeżenia bezpieczeństwa połowów i żeglugi została całkowicie zaprojektowana i zbudowana własnymi siłami Chile w stoczni ASMAR w Talcahuano.

Jest to pierwszy okręt serii, która liczyć ma na razie dwie jednostki. Po wodowaniu i wyposażeniu latem 2007 przechodził więc serię wszechstronnych prób i testów morskich. Od kwietnia 2008 eksperymentowano z prędkością maksymalną, która wedle zapewnień wykonawcy sięgać ma 20 węzłów.

Podczas jednego ze sprawdzianów nieprzerwanej żeglugi z dużą prędkością na wodach oblewających Talcahuano, Piloto Pardo pływał z szybkością zbliżoną do 20 węzłów przez 47 godzin. W sumie Armada de la Republica de Chile przeprowadziła próbne rejsy jednostki o łącznej długości 555 mil.


PZM 81 Piloto Pardo tuż przed wcieleniem do linii Armada de la Republica de Chile / Zdjęcie: ARC

Piloto Pardo nosi jedno z tradycyjnie przechodnich imion jednego z bohaterów floty chilijskiej. Powstał jako część planu modernizacji mniejszych jednostek marynarki znanego jako Danubio IV. Jednostka kosztowała równowartość 48 mln dolarów. Budowę następnego z serii Patrulleros de Zona Maritima (PZM) już rozpoczęto w ASMAR. Piloto Pardo ma pokład lotniczy dla śmigłowca 6-tonowego, zabiera ponadto dwie szybkie łodzie interwencyjno- patrolowe, mieści 30-sobowa załogę i w razie konieczności także 30 rozbitków. Może patrolować akweny morskie przez 30 dni nie zawijając do portu, a jego maksymalny zasięg wynosi 8000 mil.

W co najmniej jeden taki duży okręt patrolowo-ratowniczy zamierza się w przyszłości wyposażyć polski Morski Oddział Straży Granicznej. Pertraktacje wokół finansowania projektu przeciągają się już kilka lat.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.