Korpus Piechoty Morskiej USA (USMC) przeprowadził pierwsze próby poligonowe z wykorzystaniem systemu MDARS (Mobile Detection Assessment Response System), opierającego się na użyciu bezzałogowych samochodów terenowych.
Program MDARS został rozpoczęty w 1993 przez General Dynamics Robotic Systems (GDRS), na zlecenie Departamentu Obrony USA. Celem było opracowanie systemu umożliwiającego patrolowanie wybranych obszarów przy użyciu bezzałogowych samochodów terenowych: w trybie automatycznym, po wcześniej zaprogramowanej trasie, lub zdalnie przez operatora znajdującego się w centrum kontrolnym.
W pierwszym przypadku do wykrywania i omijania ewentualnych przeszkód wykorzystywany jest lidar skanujący promieniem lasera przednia półsferę pojazdu. Podobne rozwiązanie wykorzystano z powodzeniem w bezzałogowych ciężarówkach Oshkosh MTVR (Bezzałogowe Oshkosh, 2012-08-07). Obserwację terenu wokół samochodów patrolowych zapewniaja zestaw dzienno-nocnych kamer z autotrackerem pozwalającym na zdalne wykrywanie podejrzanych obiektów, w tym ludzi. Po ich identyfikacji do operatora przekazywany jest sygnał uruchamiający alarm i pozwalający mu na zweryfikowanie danych, przy pomocy bezpośredniej obserwacji obrazu z kamer pokładowych. Pojazdy mogą pracować w trybie cichym, przy wyłączonym silniku, wykorzystując jedynie energię zmagazynowaną w akumulatorach. Takie rozwiązanie pozwala na pracę przez mniej więcej 2 h, po czym silnik spalinowy musi zostać ponownie uruchomiony.
Pierwotnie system rozwijano z myślą o US Army. Te jednak nie podjęły one dotychczas decyzji o jego zakupie. W ostatnim czasie zainteresowanie rozwiązaniem zaczął przejawiać USMC. Próby, przeprowadzone niedawno na terenie Marine Corps Air Ground Combat Center Twentynine Palms w Kaliforni, pozwoliły na zapoznanie się z pełnym potencjałem MDARS i możliwościami jego praktycznego zastosowania.
Jeżeli USMC zdecyduje się na zakup i wdrożenie do służby MDARS, system zostanie wykorzystany do patrolowania tych baz i magazynów wojskowych, także położonych poza granicami USA, które są najbardziej narażone na próbę ataku lub kradzież.
Ewentualne pozytywne doświadczenia z eksploatacji MDARS przez USMC, umożliwią w dłuższej perspektywie czasowej jego zaoferowanie podmiotom cywilnym. Bezzałogowe samochody terenowe, wyposażone w dzienno-nocne urządzenia sensoryczne, mogłyby znaleźć zastosowanie przy patrolowaniu portów morskich, lotnisk, dworców kolejowych lub magazynów.