Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Marines po próbach MDARS

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 18 lutego 2014

Korpus Piechoty Morskiej USA (USMC) przeprowadził pierwsze próby poligonowe z wykorzystaniem systemu MDARS (Mobile Detection Assessment Response System), opierającego się na użyciu bezzałogowych samochodów terenowych.

Według wstępnych założeń, program MDARS ma umożliwić potencjalnemu nabywcy użytkowanie bezzałogowych samochodów terenowych wyposażonych w dookólne dzienno-nocne urządzenia optoelektroniczne. Wozy mają rozwijać prędkość do 32 km/h i pracować nieprzerwanie przez 16 h. Detekcja człowieka powinna być możliwa z odległości 200 m. próby w kalifornii przeprowadzono przy pomicy samochodów terenowych rodziny MRZR Polaris Defense, jednak spektrum możliwych do wykorzystania pojazdów jest praktycznie nieograniczone / Zdjęcie: USMC

Program MDARS został rozpoczęty w 1993 przez General Dynamics Robotic Systems (GDRS), na zlecenie Departamentu Obrony USA. Celem było opracowanie systemu umożliwiającego patrolowanie wybranych obszarów przy użyciu bezzałogowych samochodów terenowych: w trybie automatycznym, po wcześniej zaprogramowanej trasie, lub zdalnie przez operatora znajdującego się w centrum kontrolnym.

W pierwszym przypadku do wykrywania i omijania ewentualnych przeszkód wykorzystywany jest lidar skanujący promieniem lasera przednia półsferę pojazdu. Podobne rozwiązanie wykorzystano z powodzeniem w bezzałogowych ciężarówkach Oshkosh MTVR (Bezzałogowe Oshkosh, 2012-08-07). Obserwację terenu wokół samochodów patrolowych zapewniaja zestaw dzienno-nocnych kamer z autotrackerem pozwalającym na zdalne wykrywanie podejrzanych obiektów, w tym ludzi. Po ich identyfikacji do operatora przekazywany jest sygnał uruchamiający alarm i pozwalający mu na zweryfikowanie danych, przy pomocy bezpośredniej obserwacji obrazu z kamer pokładowych. Pojazdy mogą pracować w trybie cichym, przy wyłączonym silniku, wykorzystując jedynie energię zmagazynowaną w akumulatorach. Takie rozwiązanie pozwala na pracę przez mniej więcej 2 h, po czym silnik spalinowy musi zostać ponownie uruchomiony.

Pierwotnie system rozwijano z myślą o US Army. Te jednak nie podjęły one dotychczas decyzji o jego zakupie. W ostatnim czasie zainteresowanie rozwiązaniem zaczął przejawiać USMC. Próby, przeprowadzone niedawno na terenie Marine Corps Air Ground Combat Center Twentynine Palms w Kaliforni, pozwoliły na zapoznanie się z pełnym potencjałem MDARS i możliwościami jego praktycznego zastosowania.

Jeżeli USMC zdecyduje się na zakup i wdrożenie do służby MDARS, system zostanie wykorzystany do patrolowania tych baz i magazynów wojskowych, także położonych poza granicami USA, które są najbardziej narażone na próbę ataku lub kradzież.

W trybie automatycznym, pojazdy systemu MDARS poruszają się dzięki zamontowanym lidarom, umożliwiającym wykrywanie i omijanie ewentualnych przeszkód. Ponadto, wozy wyposażone są w dookólne kamery: termowizyjną i dzienną. Operator będzie mógł kontrolować pracę do 16 samochodów MDARS jednocześnie / Zdjęcie: USMC

Ewentualne pozytywne doświadczenia z eksploatacji MDARS przez USMC, umożliwią w dłuższej perspektywie czasowej jego zaoferowanie podmiotom cywilnym. Bezzałogowe samochody terenowe, wyposażone w dzienno-nocne urządzenia sensoryczne, mogłyby znaleźć zastosowanie przy patrolowaniu portów morskich, lotnisk, dworców kolejowych lub magazynów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.