Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pęknięcia struktur Dreamlinerów

Lotnictwo cywilne, 08 marca 2014

Boeing poinformował o wykryciu pęknięć kompozytowych struktur skrzydeł samolotów modelu 787 Dreamliner. Problem dotyczy maszyn niedostarczonych jeszcze klientom.

Amerykański koncern lotniczo-zbrojeniowy Boeing poinformował o kolejnym problemie z samolotami pasażerskimi modelu 787 Dreamliner. W kompozytowych strukturach skrzydeł około 40 maszyn wykryto mikropęknięcia. Według nieoficjalnych informacji, pojawiły się one w miejscach łączenia nitami żeber z powłoką z kompozytu węglowego. Nowa metoda łączenia elementów miała spowodować zbyt duże, niekontrolowane naprężenia w otworach pod nity i w efekcie powstanie pęknięć. Zwykle nie są one dłuższe niż 2-3 centymetry.

W lutym japoński dostawca skrzydeł Dreamlinerów – Mitsubishi Heavy Industries (MHI) poinformował, że zmiana technologii wytwarzania struktur może spowodować pojawienie się mikropęknięć. W większości przypadków chodzi o nowo wytwarzane podzespoły, przeznaczane do dopiero montowanych maszyn. Jednak 17 z nich jest już całkowicie zmontowanych, a 7 rozpoczęło program prób przed oblotem. Problem nie powinien dotyczyć 123 samolotów dostarczonych dotąd odbiorcom.

Boeing musi dodatkowo przebadać struktury 43 płatowców modelu 787. Jeśli pęknięcia okażą się groźne dla wytrzymałości konstrukcji, konieczne będą odpowiednie naprawy. Według Wall Street Journal, chodzi o samoloty o numerach seryjnych od 151 do 193, przeznaczonych dla 14 linii lotniczych (nr 161 – dla PLL LOT). Co ciekawe, MHI było dotąd wskazywane innym kooperantom jako wzór jakości do naśladowania. Skrzydła do Dreamlinerów powstają w zakładach w Nagoya.

Przedstawiciele Boeinga twierdzą, że inspekcje i naprawy nie spowodują kolejnego opóźnienia dostaw Dreamlinerów. Nie jest to jednak pewne. W 2014 amerykański koncern ma dostarczyć odbiorcom 110 samolotów modelu 787. Są one montowane w zakładach w Seattle w stanie Washington i w North Charleston w Karolinie Południowej.


Drukuj Góra