Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Katastrofa AW139 w Irlandii

Lotnictwo cywilne, 15 marca 2014

W Irlandii rozbił się śmigłowiec AW139. W katastrofie zginęły 4 osoby, w tym jego właściciel, lord Ballyedmond.

Wrak rozbitego śmigłowca AW139 / Zdjęcie: itv

Śmigłowiec AgustaWestland AW139 wystartował 13 marca ok. 19:30 czasu lokalnego z Gillingham Hall w Norfolk – rezydencji właściciela maszyny. Kierował się do Newry w Irlandii Północnej. Na pokładzie znajdowały się 4 osoby. Lot odbywał się w trudnych warunkach meteorologicznych, w gęstej mgle.

Śmigłowiec rozbił się wkrótce po starcie, na polach niedaleko Beccles. Świadkowie twierdzą, że uderzył w ziemię pod kątem 45o. Zmiażdżeniu uległa część przednia jego kadłuba. Nieoficjalnie mówi się, że przyczyną katastrofy mogło być zahaczenie wirnikiem o jedno z okolicznych drzew.

W katastrofie zginął konserwatywny lord Ballyedmond – Edward Haughey, jeden z najbogatszych mieszkańców Irlandii Północnej (z majątkiem szacowanym na pół miliarda funtów). Wśród ofiar jest też pilot Carl Dickerson, drugi pilot, Lee Hoyle, i Declan Small, pracownik Lorda Ballyedmond.

Media informują o sporze między właścicielem śmigłowca, a jego producentem – AgustaWestland. Dotyczył on bezpieczeństwa lotu. Pretekstem był przypadek z września ub.r., gdy awarii uległ pokładowy system nawigacyjny. Użytkownik AW139 kwestionował przy tym dokładność map, w które wyposażony był ten system. Lista zgłaszanych defektów obejmował też niską jakość wykonania łopat wirnika, wyciek oleju z przekładni głównej, nadmierne drgania i awarie systemu przeciwoblodzeniowego. Według Haughey Air, naprawy trwały łącznie 85 dni i tyle śmigłowiec nie mógł być używany.

Rozbity śmigłowiec to AgustaWestland AW139 w wersji VIP, nr rej. G-LBAL, nr ser. 31421. Należał do Haughey Air Ltd. Został wyprodukowany w 2012 i zarejestrowany w Wielkiej Brytanii 18 września 2012. Kosztował 10,7 mln funtów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.