Na wystawie lotniczej Aero 2014 czeski producent samolotów lekkich Evektor zaprezentował nowy samolot z napędem elektrycznym SportStar Epos +.
Rodzina samolotów lekkich SportStar ma ugruntowaną pozycję na rynku, przyszła więc pora na nowość – napęd elektryczny. Wypróbowany płatowiec wyposażono w nowoczesną instalację z silnikiem elektrycznym RE BB 90-5 o mocy 100 KM (75 kW) opracowany przez Rotex Electronics. Co ciekawe, jest on chłodzony cieczą.
Dzięki elektronicznym układom sterującym, regulacja parametrów pracy silnika jest bardzo prosta – wystarczy jedna dźwignia regulująca jego obroty. Elektronika odpowiada za optymalne dobranie parametrów pracy, a niezbędne informacje są wyświetlane na monitorze ciekłokrystalicznym na tablicy przyrządów.
Akumulatory zasilające silnik można ładować bez konieczności wymontowywania z samolotu. Układ ładowania współpracuje ze standardowym zasilanie elektrycznym 220-230 V 50-60 Hz. Producent podaje, że zastosowanie napięcia ładowania 400 V skraca czas ładowania akumulatorów o połowę. Zestaw czterech akumulatorów zapewnia długotrwałość loty ok. 1 godz.
Oprócz zalet wynikających z ekologicznych własności napędu elektrycznego, Epos + jest również tańszy w eksploatacji, ze względu na koszty zasilania silnika. Jak mówią przedstawiciele Evektora, w porównaniu z silnikiem spalinowym silnik elektryczny pozwala zredukować koszty paliwa o 75%. Do tego dochodzą niższe koszty obsługi technicznej silnika elektrycznego.
Elektryczny Evektor spełnia wymagania stawiane przez czeskie przepisy dotyczące budowy samolotów ultralekkich ELSA opracowane przez czeskie Light Aircraft Association.