Dzisiaj zakończył się Marrakesh Air Show. Po raz pierwszy wzięły w nim udział przedsiębiorstwa z Polski.
Marrakesh Air Show jest jedyną tego rodzaju imprezą w Afryce Północnej, która ma aspiracje do bycia pomostem pomiędzy Czarnym Lądem, a światem zachodnim. Uroczystego otwarcia tegorocznej, 4. edycji salonu dokonał premier Maroka, Abdelilah Benkirane. Następnie odbył się specjalny pokaz akrobacji lotniczych w wykonaniu pilotów wojskowych z Maroka, Francji i Hiszpanii, którą reprezentowała słynna grupa Patrulla Águila.
Afryka jest niezwykle chłonnym rynkiem lotniczym. Z tego powodu w Marrakeszu pojawili się szefowie wojsk lotniczych kilkudziesięciu krajów z całego świata. Co warte szczególnej uwagi, w tegorocznym Marrakech Air Show po raz pierwszy uczestniczyli wystawcy z Polski. Nasz kraj reprezentowały Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych, Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A., Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych i Airbus Defence & Space (dawne EADS PZL Warszawa-Okęcie S.A.). W dniu otwarcia polską ekspozycją zainteresował się szczególnie minister infrastruktury, transportu i logistyki Maroka, Abdelaziz Rabbah.
Pawilon polski został zorganizowany we współpracy z hiszpańskim przedsiębiorstwem Infraestructuras Aeroporturias, S.L. kierowanym przez p. Elżbietę Tyjan. Polscy wystawcy przywieźli na targi własne oryginalne produkty, które cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem zwiedzających.
Największym zainteresowaniem cieszyła się oferta WSOSP, obejmująca najnowszy system szkolenia zaawansowanego, z samolotami M-346 Master (Podpisanie umowy na M-346 dla Sił Powietrznych , 2014-02-27). Podczas specjalnej prezentacji dęblińskiej Szkoły Orląt ppłk pil. Maciej Wilczyński, wspierany przez rektora uczelni gen. bryg. pil. Jana Rajchela, przedstawił oficjalna ofertę WSOSP, dotyczącą kształcenia pilotów zagranicznych wojsk lotniczych. Propozycja spotkała się z olbrzymim zainteresowaniem generalicji z Gabonu, Maroka czy Konga.
ITWL promował symulator lotu samolotu F-16, o którym z niekłamanym podziwem wyrażali się nawet wysocy rangą oficerowie US Air Force, a WCBK-T – mobilne urządzenie do oświetlania lotnisk w sytuacjach awaryjnych Stella. Airbus Defence & Space zaprezentował model samolotu szkolnego Orlik MPT (Prezentacja Orlika MPT, 2014-03-07).
Polskie lotnictwo było obecne w Marakeszu po raz pierwszy, ale na pewno nie ostatni. Zainteresowanie polskimi stoiskami i ofertami było autentyczne, co powinno przełożyć się na konkrety, juz w niedalekiej przyszłości.
Na podstawie informacji Tomasza Białoszewskiego