Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot Sunseekera

Lotnictwo cywilne, 07 maja 2014

Pod koniec kwietnia odbył się pierwszy lot dwuosobowego, czerpiącego energię z ogniw słonecznych lekkiego samolotu Sunseeker Duo, przy użyciu układu napędowego.

Sunseeker Duo w czasie pierwszego lotu. Jego układ konstrukcyjny jest charakterystyczny dla większości motoszybowców, przy czym silnik ze śmigłem ciągnącym zainstalowano na stateczniku pionowym. Samolot – po pierwszym ślizgowym locie w grudniu ub.r. – otrzymał bardziej klasyczne, trójpunktowe podwozie z chowanymi tylnymi goleniami. Na razie nie ujawniono danych technicznych i osiągów samolotu / Zdjęcie: Solar Flight

Solar Flight to niewielka amerykańska spółka założona przez małżeństwo Erica i Irenę Raymondów oraz kilku specjalistów przemysłu lotniczego i ośrodków naukowych. Część z nich – w tym prezes – mieli na koncie prace badawczo-rozwojowe na rzecz US Air Force.

W 1989 opracowali motoszybowiec Sunseeker I, którego elektryczny silnik był zasilany energią z ogniw słonecznych. Rok później stał się on pierwszym statkiem powietrznym tej klasy, który przemierzył USA. W 2006 zbudowali Sunseekera II, który w 2009 odbył tournée po Europie i przeleciał nad Alpami.

Najnowszy model, Sunseeker Duo może być prototypem pierwszej, użytkowej maszyny z panelami słonecznymi. Zaprojektowano ją bowiem jako dwuosobowy samolot z miejscem na niewielki bagaż. Według twórców, umożliwił to postęp w dziedzinie technologii akumulatorowych oraz przekroczenie granicy 20% sprawności ogniw słonecznych. Dzięki temu, w odróżnieniu od Sunseekera II, samolot może wznosić się wykorzystując wyłącznie energię słoneczną, bez używania akumulatorów. Jednocześnie udało się zachować niewielkie wymiary, porównywalne z Cessną 172. Oczywiście nadal jest to konstrukcja eksperymentalna, w której zastosowano nowoczesne, ale drogie materiały. Ewentualne rozpoczęcie produkcji seryjnej wymaga kolejnych lat przygotowań i testów.

Sunseeker Duo został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie na wystawie statycznej w czasie targów AERO Friedrichshafen 2013. W grudniu ub.r. odbył swój pierwszy lot, jednak wyłącznie szybowcowy. Próbę zrealizowano we Włoszech. W jej trakcie okazało się, że wystąpiły pewne problemy z charakterystykami lotnymi, wywołane głównie przez panele słoneczne. Po ich usunięciu, maszyna wzbiła się do lotu z zastosowaniem silnika, ponownie we Włoszech.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.