Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Vulcan znowu przed publicznością

Lotnictwo wojskowe, 07 lipca 2008

Po 15 latach od zakończenia służby, odrestaurowany brytyjski bombowiec Avro Vulcan ponownie został zaprezentowany publicznie, na pokazach RAF Waddington International Air Show w Lincolnshire.

Odrestaurowany Vulcan w czasie sobotnich pokazów. Prace nad przywróceniem go do lotów pochłonęły 7 mln GBP, zebranych przez 125 tys. osób. Modernizacja objęła m.in. zamontowanie 4 nieużywanych silników, przechowywanych w magazynach RAF przez ponad 20 lat / Zdjęcie: tvoc.co.uk

Avro Vulcan został zaprojektowany w 1947. Jego podstawowym przeznaczeniem było atakowanie celów w europejskiej części ZSRS przy pomocy bomb atomowych. Rozwijał maksymalną prędkość 970 km/h i dysponował zasięgiem 6300-7400 km, bez tankowania w powietrzu. W realnym konflikcie został użyty tylko raz, w 1982, w czasie wojny o Falklandy-Malwiny. Pojedyncze Vulcany atakowały miejscowe lotnisko i argentyńskie stanowisko radarowe. Mimo, że nie odniesiono sukcesu (piloci nie byli wystarczająco wyszkoleni do prowadzenia klasycznych misji bombowych), ogromny dystans działania - 6260 km - zaskoczył obrońców, co miało pewien wpływ na ich morale i wolę walki.

Avro Vulcan o numerze XH558 i oznaczeniu G-VLCN był 12. samolotem wersji B2, dostarczonym RAF w 1960. Samolot rozpoczął służbę w bazie Waddington. W 1973 został zmodernizowany do wersji MRR, czyli samolotu rozpoznania morskiego, a w 1982 do roli powietrznego tankowca. Do podstawowej wersji, bombowca nuklearnego powrócił w 1985, jednak nie był już wykorzystywany operacyjnie - ostatnią jednostkę bombową rozformowano w 1984. Mimo tego XH558 był ostatnim Vulcanem w służbie.

W 1993 został sprzedany do C. Walton Ltd. do Bruntingthorpe, gdzie utrzymywano go w stosunkowo dobrym stanie, przeprowadzając nawet szybkie kołowania na miejscowym pasie startowym. Było to jednak zbyt mało, by utrzymać go w stanie zdolnym do lotu. Zadania tego podjęła się grupa entuzjastów skupiona w Vulcan To The Sky Trust.

Pierwotnie jej członkowie chcieli zaprezentować samolot na ubiegłorocznych pokazach RAF w Waddington. Miało to uświetnić 25. rocznicę wykorzystania Vulcanów w wojnie o Falklandy-Malwiny. Z powodu problemów technicznych i rosnących kosztów, nie byli w stanie tego zrobić. Ostatecznie pierwszy lot odrestaurowanego samolotu odbył się 19 października 2007, a dopuszczenie władz lotniczych do tegorocznego pokazu uzyskano parę dni przed ich rozpoczęciem, po kolejnych trzech próbach w powietrzu.

XH558 jest jedynym latającym Vulcanem mimo, że w latach 1956-65 wyprodukowano 134 egz. seryjne i 2 prototypy tych samolotów. Bombowiec będzie wykorzystywany do uświetniania imprez lotniczych. Kilkanaście innych eksponowanych jest na ekspozycjach stałych, w muzeach Wielkiej Brytanii, USA i Kanady.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.