Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ATD-X zaprezentowany

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 15 lipca 2014

Japoński TRDI zaprezentował pierwsze oficjalne zdjęcia demonstratora technologii myśliwca stealth ATD-X. Jego oblot jest planowany na koniec 2014.

Oblot demonstratora ATD-X jest planowany na koniec 2014. Powstał on w ramach programu, pierwotnie określanego jako ShinShin, rozpoczętego jeszcze w latach 1990. W jego wyniku ma zostać opracowany myśliwiec wielozadaniowy 5. generacji. Testy demonstratora mają potrwać do 2018

12 lipca japoński Technical Research and Development Institute (TRDI) zaprezentował pierwsze oficjalne zdjęcia demonstratora technologii myśliwca stealth ATD-X (Advanced Technology Demonstrator-X). Wykonano je ponad dwa miesiące wcześniej, 8 maja 2014 w zakładach Tobishima w prefekturze Aiti. Samolot, nr fabryczny 51-0001, zaprojektowany i zbudowany przez TRDI i Mitsubishi Heavy Industries, był wówczas przetaczany po lakierowaniu (Oblot ATD-X przed końcem roku , 2014-04-17).

Demonstrator ATD-X jest dość prostą konstrukcją. Jego masa startowa wynosi ok. 13 t przy masie własnej 8,9 t Napęd stanowi silnik XF5-1, zaprojektowany przez Ishikawajima-Harima Heavy Industries

Demonstrator ATD-X powstał w ramach programu, pierwotnie określanego jako ShinShin, rozpoczętego jeszcze w latach 1990. W jego wyniku ma zostać opracowany myśliwiec wielozadaniowy 5. generacji. Testy demonstratora mają potrwać do 2018 (Początek montażu ATD, 2012-03-29). Wówczas powinna zostać podjęta decyzja o zaprojektowaniu i budowie docelowego samolotu, oznaczonego – według obecnych planów – F-3. Seryjne myśliwce miałyby wejść do uzbrojenia w 2027 (Terminarz wdrożenia F-3, 2012-10-23).

Choć zdjęcia ujawniono dopiero teraz, to wykonano je ponad dwa miesiące wcześniej, 8 maja 2014 w zakładach Tobishima. Samolot, nr fabryczny 51-0001, zaprojektowany i zbudowany przez TRDI i Mitsubishi Heavy Industries, był wówczas przetaczany po lakierowaniu / Zdjęcia: TRDI

Demonstrator ATD-X jest dość prostą konstrukcją. Jego masa startowa wynosi ok. 13000 kg przy masie własnej 8900 kg. Długość wynosi 14,17 m, a rozpiętość 9,1 m. Jego napęd stanowi silnik XF5-1, zaprojektowany przez Ishikawajima-Harima Heavy Industries, o ciągu z dopalaniem 70 kN.

Prace nad ATD-X dowodzą, że Japonia chce zachować zdolność do budowania nowoczesnych samolotów bojowych. Dodatkowym bodźcem jest rozwój kilku nowych konstrukcji przez ChRL oraz odmowa sprzedaży myśliwców stealth F-22 przez USA (F-22 dla Japonii jeszcze droższe, 2009-06-23; Tokio rezygnuje z F-22, 2008-12-29). Możliwość zakupu mniejszych F-35 nie satysfakcjonuje japońskich wojskowych ze względu na ich ograniczone możliwości (Japonia wybrała F-35?, 2011-12-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.