Japoński TRDI zaprezentował pierwsze oficjalne zdjęcia demonstratora technologii myśliwca stealth ATD-X. Jego oblot jest planowany na koniec 2014.
12 lipca japoński Technical Research and Development Institute (TRDI) zaprezentował pierwsze oficjalne zdjęcia demonstratora technologii myśliwca stealth ATD-X (Advanced Technology Demonstrator-X). Wykonano je ponad dwa miesiące wcześniej, 8 maja 2014 w zakładach Tobishima w prefekturze Aiti. Samolot, nr fabryczny 51-0001, zaprojektowany i zbudowany przez TRDI i Mitsubishi Heavy Industries, był wówczas przetaczany po lakierowaniu (Oblot ATD-X przed końcem roku , 2014-04-17).
Demonstrator ATD-X powstał w ramach programu, pierwotnie określanego jako ShinShin, rozpoczętego jeszcze w latach 1990. W jego wyniku ma zostać opracowany myśliwiec wielozadaniowy 5. generacji. Testy demonstratora mają potrwać do 2018 (Początek montażu ATD, 2012-03-29). Wówczas powinna zostać podjęta decyzja o zaprojektowaniu i budowie docelowego samolotu, oznaczonego – według obecnych planów – F-3. Seryjne myśliwce miałyby wejść do uzbrojenia w 2027 (Terminarz wdrożenia F-3, 2012-10-23).
Demonstrator ATD-X jest dość prostą konstrukcją. Jego masa startowa wynosi ok. 13000 kg przy masie własnej 8900 kg. Długość wynosi 14,17 m, a rozpiętość 9,1 m. Jego napęd stanowi silnik XF5-1, zaprojektowany przez Ishikawajima-Harima Heavy Industries, o ciągu z dopalaniem 70 kN.
Prace nad ATD-X dowodzą, że Japonia chce zachować zdolność do budowania nowoczesnych samolotów bojowych. Dodatkowym bodźcem jest rozwój kilku nowych konstrukcji przez ChRL oraz odmowa sprzedaży myśliwców stealth F-22 przez USA (F-22 dla Japonii jeszcze droższe, 2009-06-23; Tokio rezygnuje z F-22, 2008-12-29). Możliwość zakupu mniejszych F-35 nie satysfakcjonuje japońskich wojskowych ze względu na ich ograniczone możliwości (Japonia wybrała F-35?, 2011-12-14).