Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Australijskie OP z zagranicy?

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 29 lipca 2014

Władze Australii rozważają przeniesienie budowy nowych konwencjonalnych okrętów podwodnych za granicę.

Australia chce zakupić 12 konwencjonalnych okrętów podwodnych. Koszt programu szacowany jest na 20-40 mld AUD (58-116 mld zł). Składa się na to nie tylko cena jednostek, ale też m.in. koszt wycofania ze służby Collinsów, przygotowanie infrastruktury portowej, czy przeszkolenie marynarzy i oficerów / Zdjęcie: RAN

W opublikowanym wczoraj Defence Issues Paper 2014 – który stanowi zaczątek prac nad zapowiedzianą na 2015 nową Białą Księgą (Biała księga o australijskich OP, 2013-05-06) – Canberra wspomina o możliwości przeniesienia i produkcji nowych jednostek poza Australię, w całości lub przynajmniej częściowo. Powodem jest brak wiary rządu Tony'ego Abbotta w możliwości produkcyjne rodzimego przemysłu stoczniowego. Obawy władz centralnych napędzają problemy z realizacją najważniejszych programów zakupowych Royal Australian Navy (RAN, Królewskiej Marynarki Wojennej Australii), w tym budowy serii niszczycieli przeciwlotniczych typu Hobart (Restrukturyzacja AWD, 2014-06-20).

Wśród rozpatrywanych przez Canberrę scenariuszy jest zlecenie budowy nowych okrętów podwodnych – następców nieudanych Collinsów (Modernizacja Collinsów, 2013-11-27, Koniec problemów z Collinsami?, 2013-07-22) – japońskim Mitsubishi Heavy Industries i Kawasaki Shipbuilding Corporation, które budują i dostarczają Japońskim Morskim Siłom Samoobrony diesel-elektryczne jednostki typu Sōryū. To właśnie na ich konstrukcji oparty mógłby zostać projekt nowych australijskich okrętów (Australia chce japońskiej technologii budowy OP, 2013-12-10).

Alternatywą jest jeszcze większa internacjonalizacja przedsięwzięcia. Rozważane jest też bowiem zamówienie kadłubów jednostek u kontrolowanej przez ThyssenKrupp Marine Systems niemieckiej Howaldtswerke-Deutsche Werft lub szwedzkiego Saaba, który przejął niedawno udziały TKMS w rodzimej Kockums AB (Powstaje Saab Kockums, 2014-07-22), i ich doposażenie w Japonii w układy napędowe. Sōryū wykorzystują zaprojektowany przez Szwedów zespół napędowy Stirling niezależny od powietrza atmosferycznego (AIP).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.