15 lipca w stoczni Howaldtswerke-Deutsche Werft, należącej do ThyssenKrupp Marine Systems, zwodowano pierwszy z dwóch okrętów podwodnych typu U-209PN, zamówionych przez marynarkę wojenną Portugalii.
Wodowanie NRP Tridente. Jednostka wejdzie do służby w Marinha Portuguesa w 2009. Bliźniaczy NPR Arpao - rok później / Zdjęcie: HDW
Obecnie marynarka wojenna Portugalii posiada jeden wyprodukowany we Francji okręt podwodny typu Albacora, wprowadzony do służby pod koniec lat 1960. Pozostałe trzy jednostki tego typu zostały już wycofane.
Chcąc odbudować swój potencjał podwodny, Lizbona podpisała w 2004 z niemieckim konsorcjum GSC (składającym się z Howaldtswerke-Deutsche Werft, Nordseewerke i MAN Ferrostaal) umowę o dostawie 2 okrętów U-209PN. Oznaczenie to jest nieco mylące. W istocie jest to wersja U-214, podobna do zamówionej przez Koreę Południową i Grecję (zobacz: Pierwszy koreański U-214).
Portugalskie, 68-metrowe jednostki o standardowej wyporności 1700 t, zostały wyposażone w niezależny od powietrza napęd diesel-elektryczny, z wodorowymi ogniwami paliwowymi Siemensa. Pozwoli to na 3-tygodniowe działania bez wynurzania się. Maksymalna długotrwałość misji wynosi 12 tygodni. Zasięg, przy prędkości ekonomicznej, to 22 tys. km, a przy wykorzystaniu ogniw paliwowych i prędkości 4 w. - 2300 km.
Głównym uzbrojeniem jednostki będzie 12 torped Alenia-Marconi IF-21 Blackshark oraz 6 przeciwokrętowych pocisków Harpoon UGM 84, odpalanych z wyrzutni torpedowych. Zintegrowany system walki ISUS 90 dostarczył niemiecki Atlas Elektronik GmbH.