Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot AHRLAC

Lotnictwo wojskowe, 14 sierpnia 2014

Wczoraj oficjalnie oblatano południowoafrykański samolot bojowy – AHRLAC.

AHRLAC, pierwszy samolot bojowy, skonstruowany samodzielnie przez przemysł RPA, już rozpoczął próby w locie / Zdjęcie: Paramount

Samolot, którego pełna nazwa to Advanced High-Performance Reconnaissance Light Aircraft (ang. nowoczesny lekki samolot rozpoznawczy o doskonałych osiągach) został opracowany przez południowoafrykańskie przedsiębiorstwa Aerosud i Paramount Group. Pierwsza prezentacja pełnowymiarowej makiety samolotu miała miejsce 3 lata temu (Samolot szturmowy z RPA, 2011-10-01). Natomiast prototyp przeznaczony do prób w locie pokazano publicznie 10 lipca br.

Oficjalny oblot AHRLAC odbył się wczoraj, na lotnisku Wonderboom w Pretorii. Za sterami samolotu zasiadał pilot doświadczalny Blokkies Joubert. Lot trwał 35 min. AHRLAC rozwinął prędkość ponad 220 km/h i wzniósł się na wysokość 2700 m. W rzeczywistości pierwszy lot wykonano nieco wcześniej. Wiadomości na temat jego dokładnej daty są sprzeczne – tygodnik Jane’s mówi o 7 sierpnia, a media z RPA twierdzą, że odbył się już 26 lipca. Według w/w źródeł AHRLAC spędził już w powietrzu 5-7 h.

Zespół ponad 60 inżynierów i techników Paramount spędził 315 tys. h konstruując pierwszy prototyp AHRLAC. Aż 98% z 6 tys. części zostało zaprojektowanych komputerowo, z użyciem systemu CATIA i wyprodukowanych przez lokalnych dostawców.

Pierwszy etap prób w locie ma trwać ok. 20 h. W jego trakcie wykonane zostanie porównanie rzeczywistych osiągów samolotu, określanego jako Experimental Demonstrator (XDM) z wartościami obliczeniowymi. Wszystkie parametry lotu będą na bieżąco monitorowane przez zespół znajdujący się na pokładzie Pilatusa PC-12, towarzyszącego AHRLAC podczas prób. Ogółem XDM ma wylatać podczas prób 100-200 h.

Obecnie realizowana jest także produkcja drugiego prototypu, nazwanego Advanced Demonstrator (ADM). Posłuży on do badań wyposażenia i uzbrojenia oraz prób foteli wyrzucanych Martin-Baker Mk 17, które rozpoczną się wiosną 2015.

AHRLAC ma wykonywać zadania szkoleniowe, rozpoznawcze i obserwacyjne, porządku publicznego, zwiadu elektronicznego, naprowadzania uderzeniowych statków powietrznych na cele naziemne, a także przeciwpartyzanckie. Innymi misjami mogą być patrole granic lądowych i morskich lub stref ekonomicznych, zwalczanie przemytu, czy niesienie pomocy humanitarnej w przypadku klęsk żywiołowych.

Wersja uzbrojona ma przenosić na 6 węzłach podskrzydłowych zasobniki z 20-mm działkami, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych, a nawet pociski kierowane powietrze-powietrze dalekiego zasięgu. Pod kadłubem może być zabudowany zasobnik lub głowica z wyposażeniem rozpoznawczym lub obserwacyjnym.

Seryjne AHRLAC mogą być dostarczane od końca przyszłego roku, zależnie od zdobycia zamówień. Początkowo tempo produkcji wynosić ma 4-8 samolotów rocznie. Maksymalna wydajność zakładów to 3-5 AHRLAC miesięcznie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.