Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

5 ofert na zakup Świdnika

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 22 lipca 2008

18 lipca minął termin składania ofert, dotyczących zakupu akcji WSK PZL Świdnik S.A. Złożyło je 5 podmiotów, w tym - zgodnie z oczekiwaniami - AgustaWestland, inwestorzy z Czech, Chin, Korei Południowej i... polskie biuro prawno-handlowe.

Według doniesień prasy koreańskiej, oferta zakupu Świdnika przez tamtejszego inwestora może być powiązana ze staraniami sprzedaży samolotów zaawansowanego szkolenia KAI T-50 dla polskich wojsk lotniczych. Ewentualny zakup przez Dęblin T-50 miałby być powiązany ze sprzedażą SW-4 do Korei. Może to mieć jednocześnie związek z chęcią zakupu producenta śmigłowców. Rozwiązałoby to m.in. problem ewentualnego serwisowania koreańskich samolotów. Stanowiłoby również bardzo silną kartę przetargową w negocjacjach / Zdjęcie: WSK PZL Świdnik

Zabrakło jednak największych producentów: Bella, Sikorsky czy Eurocoptera. Chęci przejęcia zakładu, mimo wcześniejszych, nieoficjalnych zapowiedzi, nie przejawił również Bumar.

Do prywatyzacji jedynego polskiego producenta śmigłowców przymierzały się kolejne polskie rządy w ciągu ostatnich kilkunastu lat (został spółką akcyjną już w 1991). Ostateczne, wiążące decyzje zapadły dopiero pod koniec poprzedniej kadencji i zostały potwierdzone przez nowe władze.

Przedmiotem sprzedaży jest 87,62% akcji, należących do Agencji Rozwoju Przemysłu. Według Romy Sarzyńskiej, rzeczniczki prasowej, agencja spodziewa się otrzymać za jedną akcję więcej, niż uzyskała gmina Świdnik, zbywając za 12,42 mln zł 3,9% akcji (zobacz: 2200 kadłubów AW139 z PZL Świdnik). Oznacza to, że oczekiwania są większe niż 280 mln zł.

O ile więcej zaoferował zwycięzca, będzie można przekonać już za kilka miesięcy. Do 22 sierpnia ARP dokona wstępnej oceny ofert, wysyłając do zainteresowanych dodatkowe informacje, będące podstawą finalnych negocjacji. Mają się one zakończyć jeszcze w tym roku, podpisaniem umowy ze zwycięzcą.

Najpoważniejszym oferentem wydaje się być AgustaWestland (spółka Finmeccanica), od 12 lat zamawiająca w Świdniku coraz większą gamę podzespołów. Ostatnio zapewniała w ten sposób ok. 30-35% obrotów przedsiębiorstwa (w 2007 na 124 ze 330 wypracowanych w zakładach mln zł, zobacz: KRL w Świdniku). Co więcej, w ostatnim czasie skupiła część akcji pracowników (2-3%) i nabyła akcje miasta Świdnik (3,9%). Z drugiej jednak strony w tym doskonałym obrazie pojawiła się ostatnio rysa. Na salonie lotniczym w Farnborough AgustaWestland podpisała umowę z korporacją Oboronprom o budowie w Rosji montowni śmigłowców. Wcześniej, w ubiegłym roku, oba podmioty podpisały porozumienie o dystrybucji przez Oboronprom śmigłowców AgustaWestlanda na rynkach WNP, a więc w regionie, który miał przypaść Świdnikowi (zobacz: Umowa AgustaWestland z Oboronpromem).

Drugim oferentem jest czeska Penta, reprezentująca Aero Vodochody, które oficjalnie potwierdziły chęć zakupu WSK PZL-Świdnik S.A. Czesi są przede wszystkim zainteresowani technologiami kompozytowymi, opanowanymi przez polskie zakłady. Sami - realizując dostawy kadłubów dla koncernu Sikorsky (zobacz: Dwusetny kadłub S-76C z Czech) - mają opanowaną jedynie technologię obróbki metalu. Co więcej, po raz pierwszy od kilku lat kierownictwu Aero Vodochodów udało się poprawić sytuacje finansową i zanotować zysk, w wysokości ok. 30 mln zł (zobacz: Zysk Aero Vodochodów).

Kolejni dwaj oferenci pozostają anonimowi. Są nimi inwestorzy z Chin i Korei Południowej. Pierwszy zainteresowany jest pozyskaniem dostępu do innej, niż rosyjska, technologii. Prawdopodobnie szuka również możliwości ulokowania nadwyżek finansowych. Według nieoficjalnych informacji, drugi oferent może być tożsamy z przedsiębiorstwem, które zakupiło już kilka lekkich SW-4.

Największą niespodzianką jest jednak złożenie oferty przez polskie biuro prawo-handlowe, które zajmowało się już skupowaniem akcji Świdnika od pracowników. Może to być więc biuro Inwestor z Białej Podlaskiej. Wcześniejsze nieoficjalne doniesienia mówiły, że przedsiębiorstwo to działało na zamówienie jednego z dużych koncernów zagranicznych (wymieniono AgustaWestlanda). Obecne rozwiązanie przeczyłoby jednak tym twierdzeniom.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.