Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Krajowa Rada Lotnictwa i problemy spadochroniarstwa

Lotnictwo cywilne, 10 października 2007

W Jabłonnej odbyło się 66. posiedzenie Krajowej Rady Lotnictwa. Gospodarzem spotkania był polski producent spadochronów - spółka Air-Pol z Legionowa.

Spadochroniarze lądowali na tle przelatujących wyżej samolotów pasażerskich

Posiedzeniu towarzyszyły pokazy spadochronowe zorganizowane przez Air-Pol. Prezes spółki, Włodzimierz Budziński przedstawił osiągnięcia przedsiębiorstwa i problemy z prowadzeniem działalności. Spółka istnieje już 18 lat. Obecnie przygotowuje się do wejścia na giełdę. Zamierza w najbliższym czasie przejąć kilka przedsiębiorstw zagranicznych, w tym jedno amerykańskie, jedno europejskie. Eksport Air-Polu do krajów arabskich załamał się po decyzji o udziale Polski w interwencji w Iraku. W ostatnich latach spadły też zamówienia indyjskie. Spółka ma nadzieje na uruchomienie produkcji ubiorów kompensacyjnych oraz spadochronów hamujących i ratowniczych do samolotów F-16. Obecne spadochrony hamujące pochodzą z lat 1960. i są - ze względu na przestarzałą konstrukcję - bardzo podatne na uszkodzenia oraz trudne do składania (czas - średnio godzina, nowy, znacznie tańszy oferowany przez Air-Pol - 10-15 min.). Od lat spółka oferuje spadochrony hamujące do MiG-29 - na razie bez sukcesu.

Bardziej szczegółowo o planach produkcyjnych spółki mówił nowo powołany wiceprezes spółki - Ireneusz Kramarski. Przedstawił po raz pierwszy publicznie nowy spadochron Feniks Military przeznaczony dla wojsk specjalnych. Można na nim skakać nawet z wysokości 10 km (HALO, HAHO). Spadochron ma czaszę hybrydową, aparaturę tlenową i zasobnik na broń. Jego udźwig wynosi 180 kg.

W czasie posiedzenia Air-Pol otrzymał Certyfikat ISO 9001, seria 2001. Nowym członkiem Krajowej Rady Lotnictwa został płk Tomasz Berezowski - szef Wojsk Aeromobilnych Wojsk Lądowych.

W czasie dyskusji omówiono między innymi wątpliwości związane z przetargami na sprzęt lotniczy: trwającym jeszcze na śmigłowce dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, oraz uruchamianym po raz kolejny na średnie samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie. Bardzo krytycznie oceniono działania władz w tym zakresie.

Delegacja Szefostwa Wojsk Aeromobilnych. Pierwszy od lewej - nowy członek KRL płk Tomasz Berezowski

Bieżącą sytuację w polskim lotnictwie omówili członkowie zarządu KRL: Mieczysław Majewski, Edward Margański i Tomasz Hypki. Prezes Majewski przedstawił osiągnięcia polskiego przemysłu lotniczego na tle przedsiębiorstw europejskich. Polska zajmuje 6.miejsce pod względem zatrudnienia. Duże problemy wiążą się ze spadkiem kursu dolara. Ta sytuacja faworyzuje koncerny amerykańskie. Europejskie przedsiębiorstwa ponoszą koszty w Euro, sprzedając głównie za - obowiązujące ciągle w branży lotniczej - dolary. Polskie przedsiębiorstwa są w jeszcze trudniejszej sytuacji, ze względu na wzmacnianie kursu złotego wobec wszystkich walut. Tylko PZL Świdnik utraciła z tego powodu od początku roku kilkanaście milionów złotych na transakcjach eksportowych.

Wiceprezes Margański omówił sytuację w prywatnych wytwórniach samolotów. Potrzeba dla nich zaplecza badawczego, coraz większe są problemy z badaniami w locie ze względu na brak pilotów doświadczalnych. By wzmocnić swą pozycję małe przedsiębiorstwa, szczególnie regionu bielskiego, powołały federację, która w ostatnim okresie szybko się rozwija.

KRL dyskutowała o należytym uczczeniu w przyszłym roku 90-lecia polskiego lotnictwa. Po wyborach zarząd KRL wystąpi do Parlamentu o uwzględnienie tej rocznicy w czasie obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Krajowa Rada Lotnictwa to stowarzyszenie integrujące polskie środowisko lotnicze. Jej członkami są szefowie polskich przedsiębiorstw związanych z lotnictwem, dowódcy lotnictwa wojskowego, osoby odgrywające kluczową rolę w instytucjach związanych z lotnictwem. KRL powstała w 1990. W najbliższych miesiącach stowarzyszenie uruchomi własną stronę internetową.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.