Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Afgańskie G.222 zezłomowane

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 10 października 2014

Transportowce G.222, krótko używane przez wojska lotnicze Afganistanu, a następnie uziemione, zostały ostatecznie zezłomowane.

W sierpniu br. 16 afgańskich transportowców G.222 zostało zezłomowanych / Zdjęcie: SIGAR

Jak donosi Specjalny inspektor generalny ds. rekonstrukcji Afganistanu (SIGAR), John Sopko, 16 samolotów transportowych G.222, które trafiły do wojsk lotniczych tego kraju, po kilkunastu miesiącach uziemienia zostało zezłomowanych w sierpniu br.  W liście skierowanym do Pentagonu Sopko domaga się otrzymania dokumentów związanych z tą decyzją.

G.222 zostały dostarczone wojskom lotniczym Afganistanu w 2009. Jednak problemy z ich eksploatacją spowodowały, że w marcu 2013 samoloty zostały uziemione (Niesprawne afgańskie G.222, 2012-05-28). W grudniu tego samego roku SIGAR rozpoczął dochodzenie w tej sprawie.

We wspomnianym wcześniej liście John Sopko pisze, że transportowce odholowano w odległe miejsce na lotnisku w Kabulu, a następnie zezłomowano. 16 z 20 samolotów, które kosztowały amerykańskich podatników 486 mln USD (ok. 1,6 mld zł), odkupiło afgańskie przedsiębiorstwo, za zaledwie 32 tys. USD (105 tys. zł). Ocalałe 4 G.222 miały zostać odesłane do bazy US Air Force w niemieckim Ramstein.

Wydaje mi się, że oficjele odpowiedzialni za zaplanowanie i przeprowadzenie złomowania w/w samolotów mogli nie wziąć pod uwagę innych możliwości zaoszczędzenia pieniędzy podatników – podkreśla Sopko. Według niego można było odsprzedać je innemu krajowi, lub zwrócić producentowi, włoskiemu koncernowi Alenia Aermacchi.

Urząd SIGAR został powołany w celu sprawdzenia, jak wydane zostały 104 mld USD (31 mld zł), przeznaczone na odbudowę Afganistanu. Wcześniejsze doniesienia pokazują, że duża część tej sumy została roztrwoniona (Niegospodarność Departamentu Obrony USA, 2014-10-02). W lipcu br. przedstawiciele GAO (parlamentarnego biura kontroli rządu USA) zakwestionowali pomysł wysłania Afgańczykom innych transportowców – C-130 Hercules (Herculesy zamiast Spartanów, 2013-02-01).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.