Transportowce G.222, krótko używane przez wojska lotnicze Afganistanu, a następnie uziemione, zostały ostatecznie zezłomowane.
Jak donosi Specjalny inspektor generalny ds. rekonstrukcji Afganistanu (SIGAR), John Sopko, 16 samolotów transportowych G.222, które trafiły do wojsk lotniczych tego kraju, po kilkunastu miesiącach uziemienia zostało zezłomowanych w sierpniu br. W liście skierowanym do Pentagonu Sopko domaga się otrzymania dokumentów związanych z tą decyzją.
G.222 zostały dostarczone wojskom lotniczym Afganistanu w 2009. Jednak problemy z ich eksploatacją spowodowały, że w marcu 2013 samoloty zostały uziemione (Niesprawne afgańskie G.222, 2012-05-28). W grudniu tego samego roku SIGAR rozpoczął dochodzenie w tej sprawie.
We wspomnianym wcześniej liście John Sopko pisze, że transportowce odholowano w odległe miejsce na lotnisku w Kabulu, a następnie zezłomowano. 16 z 20 samolotów, które kosztowały amerykańskich podatników 486 mln USD (ok. 1,6 mld zł), odkupiło afgańskie przedsiębiorstwo, za zaledwie 32 tys. USD (105 tys. zł). Ocalałe 4 G.222 miały zostać odesłane do bazy US Air Force w niemieckim Ramstein.
Wydaje mi się, że oficjele odpowiedzialni za zaplanowanie i przeprowadzenie złomowania w/w samolotów mogli nie wziąć pod uwagę innych możliwości zaoszczędzenia pieniędzy podatników – podkreśla Sopko. Według niego można było odsprzedać je innemu krajowi, lub zwrócić producentowi, włoskiemu koncernowi Alenia Aermacchi.
Urząd SIGAR został powołany w celu sprawdzenia, jak wydane zostały 104 mld USD (31 mld zł), przeznaczone na odbudowę Afganistanu. Wcześniejsze doniesienia pokazują, że duża część tej sumy została roztrwoniona (Niegospodarność Departamentu Obrony USA, 2014-10-02). W lipcu br. przedstawiciele GAO (parlamentarnego biura kontroli rządu USA) zakwestionowali pomysł wysłania Afgańczykom innych transportowców – C-130 Hercules (Herculesy zamiast Spartanów, 2013-02-01).