Dowództwo wojsk lotniczych Federacji Rosyjskiej chce kupić odrzutowe samoloty szkolno-treningowe SR-10 w celu wypełnienia luki między turbośmigłowymi Jak-152 i odrzutowymi Jak-130.
Rosyjski sztab generalny potwierdził chęć zakupu samolotów SR-10, co zostało zaaprobowane przez ministerstwo obrony Federacji Rosyjskiej. Oznacza to, że producent – biuro konstrukcyjne KB SAT (Sowriemiennyje awiacionnyje technologii) i OAO Awiaagregat (wchodzący w skład holdingu Awiacionnoje oborudowanije, należącego do państwowej korporacji Rostech) – mogą przystąpić do budowy samolotów przedseryjnych, przeznaczonych do prób. W 2015 cztery SR-10 mają trafić do WWS.
SR-10 ma zostać trzecim typem używanym do szkolenia pilotów w wojskach lotniczych Rosji, wypełniając lukę między samolotami Jak-152 (DOSAAF chce kupić 105 Jaków-152, 2012-12-31) i Jak-130 (12 Jaków-130 dla grupy akrobacyjnej WWS, 2014-02-11). Produkcja ma się odbywać na terenie dagestańskich zakładów OAO Awiaagregat. W latach 2015-2016 zaplanowano wyprodukowanie 28 SR-10.
Odrzutowy SR-10 powstał w moskiewskim biurze konstrukcyjnym KB SAT, a jego twórcą jest Dmitrij Archipowicz Kibiec. Według konstruktora, aby zasiąść za sterami nowego samolotu, wystarczy mieć umiejętności pilotażowe nabyte po przeszkoleniu na Jak-18T.
Nowy samolot przeznaczony jest do zadań szkolno-treningowych i przystosowany do wykonywania wszystkich figur wyższego pilotażu, przy współczynniku przeciążeń dopuszczalnych od n= -8 do n=+10. Konfiguracja aerodynamiczna ma umożliwić SR-10 wykonywanie lotów przy dużych kątach natarcia, odwzorowując własności samolotów wielozadaniowych.
Maksymalna prędkość manewrowa SR-10 wynosić ma 700 km/h, a prędkość maksymalna w locie poziomym – 900 km/h. Maksymalna prędkość wznoszenia na poziomie ziemi to 60 m/s. Pułap praktyczny to 6000 m. Zasięg obliczeniowy – 1500 km. Maksymalna masa do startu SR-10 to 2700 kg, a masa do lądowania – 2000 kg. Dwumiejscowa kabina w układzie tandem wyposażona będzie fotele wyrzucane K-93, klasy zero-zero.