W Rumunii zakończyły się badania poligonowe odporności przeciwwybuchowej nowego transportera opancerzonego TBT (Saur 3) 8x8.
Rozwój nowego kołowego transportera opancerzonego (nazywany też Saur 3) to efekt programu Transportor blindat pentru trupe 8×8 (TBT 8x8), zainicjowanego przez rumuńskie ministerstwo obrony w 2011 (Rumuński KTO, 2011-03-24). Formalnie partnerami są Instytut Badawczy Sprzętu i Techniki Wojskowej ACTTM (Agentia de Cercetare pentru Tehnica si Tehnologii Militare) oraz holding CN Romarm, w skład którego wchodzą zakłady Uzina Automecanica Moreni, gdzie rozwijana jest konstrukcja.
Program, mimo kłopotów finansowych, jest cały czas rozwijany. Trwa poszukiwanie silnika, skrzyni biegów i układu jezdnego odpowiadających wymaganiom projektantów wozu.
Testy wybuchowe przeprowadzono 26 listopada w okolicy miejscowości Jegalia, blisko Morza Czarnego pod nadzorem wojskowej agencji ACTTM. Próby, w ramach których użyto kadłuba wozu, miały na celu sprawdzenie funkcjonalności systemów chroniących załogę, w przypadku eksplozji ładunku wybuchowego pod dnem transportera.
W sumie przeprowadzono dwie eksplozje. Pierwszą przy użyciu ładunku wybuchowego odpowiadającego 8 kg TNT. Kadłub wozu skutecznie rozproszył energie wybuchu i pozostał nienaruszony. Druga próba odbyła się zaraz po pierwszej i wykorzystano w niej ładunek 10 kg TNT. Po eksplozji zaobserwowano niewielkie deformacje kadłuba. W obu przypadkach manekiny testowe pozostały nienaruszone.
Zgodnie z wymaganiami programu, nowy transporter opancerzony w układzie 8x8 ma być napędzany silnikiem o mocy co najmniej 420 KM, co pozwoli na uzyskiwanie prędkości rzędu 105 km/h na drodze. Saur 3 ma też pływać z prędkością do 10 km/h. Załoga będzie zabezpieczona na poziomie 3A i 3B według normy STANAG 4569.