Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wybuchowe próby TBT

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 01 grudnia 2014

W Rumunii zakończyły się badania poligonowe odporności przeciwwybuchowej nowego transportera opancerzonego TBT (Saur 3) 8x8.

26 listopada przeprowadzono testy transportera opancerzonego Saur 3 powstającego w ramach programu TBT 8x8, sprawdzające odporność kadłuba na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych

Rozwój nowego kołowego transportera opancerzonego (nazywany też Saur 3) to efekt programu Transportor blindat pentru trupe 8×8 (TBT 8x8), zainicjowanego przez rumuńskie ministerstwo obrony w 2011 (Rumuński KTO, 2011-03-24). Formalnie partnerami są Instytut Badawczy Sprzętu i Techniki Wojskowej ACTTM (Agentia de Cercetare pentru Tehnica si Tehnologii Militare) oraz holding CN Romarm, w skład którego wchodzą zakłady Uzina Automecanica Moreni, gdzie rozwijana jest konstrukcja.

Przeprowadzono dwie eksplozje, sprwadzające odpornośc na ładunki wybuchowe na poziomie 2B i 3B STANAG 4569
 

Program, mimo kłopotów finansowych, jest cały czas rozwijany. Trwa poszukiwanie silnika, skrzyni biegów i układu jezdnego odpowiadających wymaganiom projektantów wozu.

Testy wybuchowe przeprowadzono 26 listopada w okolicy miejscowości Jegalia, blisko Morza Czarnego pod nadzorem wojskowej agencji ACTTM. Próby, w ramach których użyto kadłuba wozu, miały na celu sprawdzenie funkcjonalności systemów chroniących załogę, w przypadku eksplozji ładunku wybuchowego pod dnem transportera.

Po dwóch eksplozjach ładunków wybuchowych odpowiadających 8 kg i 10 kg TNT kadłub kto pozostał nienaruszony, tak samo jak manekiny testowe (na zdjęciu)

W sumie przeprowadzono dwie eksplozje. Pierwszą przy użyciu ładunku wybuchowego odpowiadającego 8 kg TNT. Kadłub wozu skutecznie rozproszył energie wybuchu i pozostał nienaruszony. Druga próba odbyła się zaraz po pierwszej i wykorzystano w niej ładunek 10 kg TNT. Po eksplozji zaobserwowano niewielkie deformacje kadłuba. W obu przypadkach manekiny testowe pozostały nienaruszone.

Kadłub transportera Saur 3 przed rozpoczęciem prób wybuchowych / Zdjęcia i film: Revista Fortelor Terestre

Zgodnie z wymaganiami programu, nowy transporter opancerzony w układzie 8x8 ma być napędzany silnikiem o mocy co najmniej 420 KM, co pozwoli na uzyskiwanie prędkości rzędu 105 km/h na drodze. Saur 3 ma też pływać z prędkością do 10 km/h. Załoga będzie zabezpieczona na poziomie 3A i 3B według normy STANAG 4569.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.