Pierwszy lot odrzutowca klasy biznes SJ30i został przełożony na 4. kwartał br.
Mimo zapowiedzi sprzed kilkunastu miesięcy (Zmodernizowany SJ30 już na początku 2014?, 2013-06-14), przedsiębiorstwu SyberJet nie udało się oblatać odrzutowca klasy biznes SJ30i na początku ub. r. Najnowsze doniesienia mówią, że nastąpi to przed końcem 2015.
Powodem opóźnienia jest konieczność wprowadzenia poprawek w projekcie awioniki SyberVision. Początkowo był on wykonywany przez nieujawnione przedsiębiorstwo. Obecnie wszystkie prace prowadzone są przez inżynierów SyberJet. Wiemy, że opóźni to proces certyfikacji o kilka miesięcy, ale warto to zrobić – mówi szef przedsiębiorstwa Mark Fairchild.
Awionika SyberVision oparta jest na wyposażeniu Honeywell Primus Epic 2.0.W jej skład wchodzą 4 wskaźniki o przekątnej 12 cali, układ syntetycznej wizji, mapy cyfrowe, elektroniczne mapy podejścia, układ antykolizyjny TCAS II, zdwojony układ zarządzania lotem, układ graficznego planowania lotu i radiolokator meteorologiczny.
Dodatkowo zmieniono także ergonomię kabiny, zapewniając więcej miejsca pilotom. Produkujemy samolot przeznaczony do użytku przez właścicieli, dlatego każdy szczegół w kabinie załogi jest najważniejszy – podkreśla Mark Fairchild. Projektem wystroju wnętrza zajął się Jason Castriota, który pracuje dla przemysłu motoryzacyjnego, dlatego ma ono wyglądać jak wnętrze samochodu sportowego.
Zakończenie procesu certyfikacji i rozpoczęcie dostaw odrzutowców SJ30i, napędzanych silnikami Williams International FJ44-3AP-2A planowane jest pod koniec 2016. Ich cena jednostkowa to 8 mln USD (nieco ponad 29 mln zł).
W tym samym czasie powinien wzbić się w powietrze prototyp SJ30x, którego napęd stanowić mają silniki FL44-3AP-25, o większym ciągu i mniejszym zużyciu paliwa. Pierwsze SJ30x mają być dostępne na rynku w 2017, w cenie 8,5 mln USD (ponad 31 mlz zł). Model ten będzie standardem, począwszy od 15. wyprodukowanego SJ30.