Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kompletowanie napędu HMS Prince of Wales

Marynarka wojenna, 06 marca 2015

W Rosyth rozpoczęto montaż elementów układu pędnego brytyjskiego lotniskowca typu Queen Elizabeth, przyszłego HMS Prince of Wales (R09).

W stoczni Babcock Marine zakończono montaż pierwszej turbiny gazowej Rolls-Royce MT30 o mocy ok. 50 tys. KM, która będzie napędzać przyszły HMS Prince of Wales / Zdjęcie: ACA

W stoczni Babcock Marine w szkockim Rosyth zakończono montaż pierwszej turbiny gazowej Rolls-Royce MT30 o mocy ok. 50 tys. KM, która będzie napędzać przyszły HMS Prince of Wales. Lotniskowiec otrzyma układ pędny składający się z dwóch MT30 i 4 wysokoprężnych silników Wärtsilä 38 – dwóch 12-cylindrowych (o łącznej mocy 12 tys. KM) i pary 16-cylindrowych (wytwarzających razem 15 tys. KM).  

Montaż elementów układu pędnego HMS Prince of Wales określany jest przez konsorcjum Aircraft Carrier Alliance jako kolejny istotny etap w budowie lotniskowca. Przypomnijmy, że jesienią 2014 w Rosyth rozpoczęto scalanie największych sekcji kadłuba okrętu, Lower Block 02 i Lower Block 03 (Budowa HMS Prince of Wales trwa, 2014-09-11).  

Przyszły HMS Prince of Wales pozostanie w suchym doku stoczni w Rosyth do 2017. Doposażanie okrętu będzie kontynuowane przez kilkanaście miesięcy od jego zwodowania. Jednostka trafi do Royal Navy w 2020, by pięć lat później rozpocząć regularną służbę.  

HMS Prince of Wales będzie drugim lotniskowcem typu Queen Elizabeth. Latem 2014 zwodowano i ochrzczono pierwszą z jednostek, HMS Queen Elizabeth (R08, Wodowanie HMS Queen Elizabeth, 2014-07-17, Chrzest HMS Queen Elizabeth, 2014-07-04). Przyszłość R09 do niedawna pozostawała niepewna. Część brytyjskiej klasy politycznej poddawała nawet w wątpliwość sens budowy drugiego lotniskowca. Jesienią 2014 Londyn pojął jednak ostateczną decyzję o rozpoczęciu prac nad jednostką (Prince of Wales jednak w służbie, 2014-09-08).  

Nowe brytyjskie lotniskowce będą stały na czele specjalnych grup lotniskowcowych. Ich skład ma być dobierany w zależności od aktualnych wymogów operacyjnych. Powszechnie uważa się jednak, że stale towarzyszyć im będą atomowe okręty podwodne typu Astute, przenoszące ciężkie torpedy Spearfish, pociski przeciwokrętowe UGM-84 Harpoon, pociski samosterujące Tomahawk Block IV i miny morskie (Astute wracają do kraju, 2014-10-13).  

Ich uzupełnieniem w pierwszym okresie służby będą fregaty Typ 23, a w przyszłości zastępujące je Typ 26, budowane w ramach programu Global Combat Ship (Przygotowania do GSC, 2015-02-21, Remont HMS Montrose, 2014-10-15). Obronę powietrzną zgrupowaniu okrętów zapewnią niszczyciele rakietowe Typ 45, których głównym orężem jest system przeciwlotniczy Sea Viper/PAAMS, składający się z wyrzutni pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych Aster 15 i Aster 30 oraz 5 stacji radiolokacyjnych, w tym wielofunkcyjnego radaru SAMPSON.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.