Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pożegnanie T-2 Buckeye

Lotnictwo wojskowe, 01 września 2008

Po niemal 50 latach służby lotnictwo US Navy wycofało ostatnie odrzutowe samoloty szkolne T-2 Buckeye. Zostały one zastąpione przez T-45 Goshawk.

T-2, w ciągu kilkudziesięciu lat swojej służby, przechodziły wiele modernizacji. Ostatnia wersja C, została wyposażona w dwa silniki General Electric J85-GE-4 o mocy 13 kN każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 834 km/h. Uzbrojenie to podwieszane wkm-y kalibru 12,7 mm lub wyrzutnie npr oraz ćwiczebne bomby o masie do 45 kg / Zdjęcie: US Navy

Ceremonia miała miejsce o zachodzie słońca 22 sierpnia, w bazie Naval Air Station Pensacola. Zgromadziła ponad 250 osób, lotników, studentów i osoby cywilne, związane z tymi samolotami przez prawie pół wieku. Wycofane jako ostatnie T-2, służyły w Training Air Wing 6, VT-86.

North American T-2 Buckeye wykorzystywano do średniozaawansowanego szkolenia. Był dla studentów pierwszym odrzutowcem, mieszcząc się między samolotami śmigłowymi a TA-4J Skyhawk, który był wykorzystywany do treningu zaawansowanego. W zasadzie wszyscy piloci US Navy, rozpoczynający służbę od początku lat 1960. do 2004, musieli zetknąć się z tymi maszynami. Zostały bowiem wprowadzone do linii w 1959. Przez ten czas spędziły łącznie w powietrzu 3,4 mln h. Wyprodukowano ich 587 egz., z czego niewielkie liczby trafiły do Wenezueli (zobacz: Wenezuelskie zakupy lotnicze) i Grecji (razem 42 samoloty).

Wycofane maszyny trafią w większości na składowisko Davis-Monthan Air Force Base w Arizonie. Kilkadziesiąt egz. posiadają jednak prywatni kolekcjonerzy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.