Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2015: Brytyjski Bulldog

Lotnictwo cywilne, 16 kwietnia 2015

Niewątpliwie jedną z najbardziej oryginalnych konstrukcji targów Aero we Friedrichshafen jest brytyjski wiatrakowiec Bulldog.

Oblot Bulldoga zaplanowano latem br. / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Spośród innych statków powietrznych tego rodzaju brytyjski wiropłat wyróżnia się kadłubem, wzorowanym na konstrukcjach samolotów z lat 1930. Także wyposażenie wnętrza obydwu kabin przywodzi na myśl lata przed II wojną światową.

Oprócz tego Bulldog zwraca uwagę nietypowym układem aerodynamicznym, ze śmigłem ciągnącym i sposobem zabudowania wirnika nośnego. Rozwiązania te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowania.

Największym problemem wszystkich wiatrakowców jest możliwość uderzenia łopaty wirnika nośnego o statecznik pionowy lub śmigło pchające podczas kołowania. W przypadku Bulldoga jest to niemożliwe z dwóch powodów. Po pierwsze silnik i śmigło zabudowane są w przedniej części kadłuba, a statecznik pionowy jest de facto belką, na końcu której zabudowano piastę wirnika nośnego. Po drugie - wiatrakowiec ma podwozie klasyczne, z kółkiem ogonowym, dzięki czemu podczas kołowania oś wirnika nośnego zawsze jest pochylona do tyłu.

Napęd Bulldoga to 9-cylindrowy silnik gwiazdowy Rotec, o mocy 150 KM, chłodzony powietrzem. Na godzinę lotu zużywa on 27 l benzyny lotniczej (Avgas) 100LL lub wysokooktanowej benzyny samochodowej (Mogas).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.