Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2015: Samolot nowej kategorii

Lotnictwo cywilne, 16 kwietnia 2015

Flight Design, znany z takich konstrukcji jak ultralekki CTLS czy CCTSW, zaprezentował we Friedrichshafen makietę czteromiejscowego samolotu klasy ELA (European Light Aircratf), noszącego oznaczenie C4.

Makieta samolotu C4 opracowanego przez Flight Design. Będzie to pierwszy w Europie samolot certyfikowany w kategorii ELA / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Nowa konstrukcja to górnopłat o strukturze wykonanej z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym. Jego twórcy bazowali na doświadczeniach z budowy samolotów serii CT.

Dzięki stosunkowo niewielkiej masie własnej, wynoszącej 600 kg, samolot ma masę użyteczną wynoszącą 600 kg. Ograniczeniem jest tu wymaganie klasy ELA, aby maksymalna masa startowa samolotu nie przekraczała 1200 kg. Dzięki temu C4 może zabrać na pokład cztery osoby i do tego całkiem przyzwoitą ilość bagażu.

Napęd samolotu ma stanowić nowy silnik Continental IO-360AF. Zamiast tradycyjnych przyrządów kabina zostanie wyposażona w trzy wyświetlacze wielofunkcyjne. Samolot jest też wyposażony w spadochronowy system ratowniczy. Podobnie jak inne samoloty Flight Design, C4 ma się cechować dużym zasięgiem – obliczeniowo 2200 km.

C4 będzie pierwszym samolotem w Europie, certyfikowanym wg przepisów kategorii ELA. Co więcej, Flight Design aktywnie uczestniczyło w tworzeniu nowych przepisów współpracując zarówno z amerykańską FAA, jak i europejską EASA.

Prototyp C4 ma być oblatany w pierwszej połowie 2015. Producent ogłosił preferencje dla nabywców pierwszych egzemplarzy. Wpłata depozytu 10 000 euro (40 000 zł) na wczesny egzemplarz seryjny ma zagwarantować upust 7000 euro (28 000 zł). Cena katalogowa podawana przez producenta wynosi 250 000 euro (1 mln zł).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.