Szwajcarska spółka Swiss Excellence Airplanes (SEA) zaprezentowała na tegorocznej wystawie we Friedrichshafen swój ultralekki samolot Risen.
SEA to nowe przedsiębiorstwo stworzone przez międzynarodowy zespół specjalistów z zakresu komputerowego modelowania przepływów gazów i cieczy, z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży lotniczej, samochodowej i morskiej. Nie dziwi więc, że w głowach inżynierów zrodził się pomysł skonstruowania samolotu o innowacyjnej konstrukcji, wysokich osiągach, dużej efektywności i wysokim poziomie bezpieczeństwa załogi.
Risen przeszedł trzyletni program prób w locie, który udowodnił doskonałe osiągi samolotu. Napędzany silnikiem Rotax 912, ze śmigłem opracowanym specjalnie na potrzeby tej konstrukcji, rozwija prędkość 312 km/h. Przy prędkości poziomej 160 km/h samolot może się wznosić z prędkością pionową 7,5 m/s.
Smukła konstrukcja płatowca jest wykonana z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym. Kabina o szerokości 123 cm oferuje komfortowe warunki podróżowania dwóm osobom zajmującym miejsca obok siebie. Kabina zapewnia doskonała widoczność. Powierzchnia oszklenia wynosi 3 m2. Ciekawostką jest zastosowanie motylkowego usterzenia ogonowego. Odpowiedni poziom bezpieczeństwa zapewnia spadochronowy system ratowniczy. Dodatkowo, zbiorniki paliwa mają konstrukcję chroniącą je przed uszkodzeniem w przypadku kolizji i są zabezpieczone przed eksplozją zgromadzonego w nich paliwa. Oprócz tego komory, w których znajdują się zbiorniki paliwa, mają wzmocnioną konstrukcję.
Komfort pilotowania podnosi wyposażenie kabiny – dwa wielofunkcyjne kolorowe wyświetlacze ciekłokrystaliczne o przekątnej 10 cali i jeden o przekątnej 7 cali oraz dwuosiowy układ automatycznego sterowania lotem.