Francuska ECA Group zaprezentowała na IMDEX Asia serię bezzałogowych pojazdów głębinowych przeznaczonych do wykrywania i usuwania min morskich oraz urządzeń wybuchowych.
Producent z Francji zaprezentował na IMDEX Asia m.in. pojazd badawczy A9 oraz bezzałogowiec przeznaczony do niszczenia min morskich, K-STER. Obie konstrukcje są od lat oferowane państwom Azji Południowej i Południowo-Wschodniej. Zakupiły je dotąd służby morskie m.in. Japonii, Singapuru, Tajlandii oraz Wietnamu.
ECA Group prowadzi obecnie negocjacje dotyczące ceny z grupą potencjalnych nowych klientów. Przedstawiciel francuskiego producenta poinformował, że największe zainteresowanie nabywców wzbudzają przede wszystkim bezzałogowce rodziny A9 oraz nowsze modele A18. Obie konstrukcje przystosowano przede wszystkim do badania środowiska podwodnego oraz wykrywania i usuwania urządzeń wybuchowych. Pojazdy mogą też służyć do tworzenia map dna morskiego, co może okazać się szczególnie przydatne w dobie regionalnych sporów terytorialnych.
Największych szans eksportowych ECA Group upatruje przede wszystkim w grupie państw zagrożonych nową polityką terytorialną ChRL. Zakupem bezzałogowców zainteresowane są służby morskie m.in. Malezji oraz Indonezji (LIMA 2015: Pierwszy kontrakt na A18, 2015-03-19). Producent nie wyklucza też dodatkowych zamówień od obecnych użytkowników. Część komentatorów sugeruje, że pojazdy bezzałogowe ECA Group mogłyby stanowić wyposażenie serii nowych okrętów patrolowych marynarki wojennej Singapuru (IMDEX Asia 2015: Singapur nazywa okręty, 2015-05-21).
Jedną z ofert przedstawianych potencjalnym klientom jest zakup oraz integracja całej serii bezzałogowców ECA Group, a więc wspomnianych A9/A18 i K-STER oraz bezzałogowych pojazdów nawodnych, Inspector Mk 2, które służyłyby jako nosiciele. Alternatywą mogłyby być izraelskie bezzałogowce Rafael Protector, eksploatowane już m.in. przez marynarkę wojenną Singapuru.