Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rosjanie zawieszają cła

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 15 września 2008

Od 1 stycznia 2009 Federacja Rosyjska zawiesi na 9 miesięcy cła importowe na przywóz samolotów dla mniej niż 50 pasażerów. Maszyny tego segmentu są praktycznie nie produkowane w Rosji.

Zdecydowana większość z rosyjskich samolotów dyspozycyjnych, została wyprodukowana w krajach zachodnich. Jednak z tych 280 egz., tylko 8% jest zarejestrowanych w Rosji. Reszta za granicą, głównie w karach Unii Europejskiej (ze szczególnym upodobaniem Szwajcarii i Austrii).

Powodem jest 20-procentowe cło na sprowadzane zza granicy samoloty. O ile w segmencie samolotów pasażerskich czy sportowych może to chronić miejscowych wytwórców, wśród maszyn dyspozycyjnych Rosjanie nie dysponują odpowiednią alternatywą dla importu. Jedyny rozważany projekt tego typu (pomijając samoloty prezydenckie, oparte o Tu-334, zobacz: Prezydent Rosji będzie latać Tu-334), czyli An-148, jest dopiero w fazie planowania (zobacz: An-148 dla VIP-ów?).

Tymczasem rynek rosyjskich samolotów dyspozycyjnych jest bardzo dynamiczny i rośnie w tempie ok. 30% rocznie. Co trzeci samolot nie ma więcej niż 2 lata. Dlatego zachodni producenci naciskali na likwidację cła, którego ciężary i tak wpisane były w ceny kupowanych samolotów.

9 września, w czasie wizyty premiera Władimira Putina w zakładach lotniczych Aviastar, w Ulianowsku, pani minister handlu, Elwira Naibullina, ogłosiła zawieszenie pobierania cła od 1 stycznia 2009, na okres 9 miesięcy. Rząd Rosji zapowiedział likwidację ulgi, w przypadku, gdyby miała ona negatywny wpływ na interesy gospodarcze kraju. Bardziej prawdopodobne jest jednak przedłużenie ulgi na okres po 1 września 2009.

To już drugi krok tego typu. Rok temu Moskwa zmniejszyła cła - z 20 do 10% - na samoloty dla mniej niż 19 pasażerów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.